Springen naar inhoud





Column 2012-4: Studielotingen

Geplaatst door Cura, 19 september · 2433 keer bekeken

Beste forumbezoeker,

Gedurende de afgelopen drie jaar zwerf ik (vrij) doelgericht over dit forum, waarvan nu een jaar als moderator van het vakforum geneeskunde. Sinds anderhalf jaar ben ik niet meer weg te slaan uit het ziekenhuis op gebied van (vakantie)baantjes en vrijwilligerswerk. Daarnaast krijg ik de kans om komend jaar een zelf-opgezet onderzoek naar de invloed van natuurlijke chemische processen op het groeien van ribkraakbeen te onderzoeken aan een Nederlandse universiteit. De interesse in dit gedeelte van de exacte wetenschappen zet ik dan ook graag, als net geslaagde middelbare scholier, voort in mijn studie geneeskunde, met als doel om tot aan het eind van mijn leven dat van anderen te optimaliseren.

Of ik daarvoor naar Afrika word uitgezonden, de Nobelprijs win of ingegroeide teennagels ga wegknippen...de motivatie voor mijn toekomstige vakgebied is meer dan het halve werk.

Voor de grote mensenmassa op deze aardbol blijk ik gelukkig niet de enige met die gedachte te zijn. Integendeel, het aantal scholieren en studenten dat een studie als geneeskunde ziet zitten blijft fors stijgen. Er zijn echter niet zoveel beschikbare studieplaatsen.

Onderstaande tabel laat dat zien door de weergave van het aantal beschikbare geneeskunde plekken dat een universiteit heeft en het aantal aanmeldingen (= voorkeursstad van de student) dat deze universiteit heeft ontvangen. De aanmeldingen moesten voor 15 mei bij het DUO zijn geregistreerd.

[attachment=11372:Schermafdruk-16.jpg]
(Bron: DUO)

Ik ben een groot voorstander van het begrip; 'kwaliteit gaat boven kwantiteit', en vermoed dan ook dat beide begrippen in het hoger- en wetenschappelijk onderwijs veel beter met elkaar kunnen worden verweven.

Numerus fixus

Steeds meer studies gaan gebukt onder een nieuw labeltje: lotingstudie. Wat houdt dat in?

Bij deze vorm van kandidatenselectie wordt het schoolrapport van de potentiŽle student in een computer gezet en moet men afwachten wat dit grote brein met de student in petto heeft; ingeloot- of uitgeloot? Deze aselecte manier van het afwijzen- en aannemen van studenten heet de centrale loting. Enkel de schoolcijfers tellen mee in een gewogen gemiddelde. Het gaat er dus om wat voor kwaliteit onderwijs je hebt genoten en hoe je bij een eenmalig momentopname als het centraal eindexamen hebt gescoord. Bovendien zijn er ook nog een hoop die zich maar inschrijven voor de loting omdat ze niet weten welke studie ze willen volgen, en het lot laten beslissen.

Als men is ingeloot, dan wordt er gekeken naar de voorkeursplek(ken) die de student heeft aangegeven.

Over de inzet, motivatie en mogelijke ervaringen in de gewenste branche wordt echter geen woord gerept...en naar mijn mening is dat eigenlijk even belangrijk als een goede cijferlijst.

Decentrale selectie

De meeste Nederlandse universiteiten hebben voor de studie geneeskunde inmiddels nog een andere grote route opengesteld om studenten een plek voor deze studie te kunnen geven; de decentrale selectie. Deze 'sluiproute' lijkt enkel weggelegd voor diegenen die er geheel zeker van zijn dat geneeskunde hun studie is. Met name het CV staat hoog in het vaandel, evenals buitenschoolse activiteiten in het ziekenhuis of andere middelen om aan te tonen dat men bewust kiest voor deze studie. De tweede ronde verschilt per universiteit en kan bestaan uit gesprekken, opdrachten of toetsen waar je voorbereid- of onvoorbereid op kunt zijn. Deze selectiemethode moet de student een extra kans bieden om de studie van zijn leven te kunnen volgen. Kans inderdaad, want je hebt geen zekerheid om er ook daadwerkelijk doorheen te komen, aangezien nog honderden anderen ook hun CV inzenden en het aantal plekken beperkt blijft. De decentrale selectie; soms als laatste redmiddel om na velen jaren toch nog binnen te komen door het aantonen van bovengemiddelde interesse en voor anderen een gokje.

Ondanks het feit dat er wordt gepraat over afschaffing van de numerus fixus en vervanging door de decentrale selectie, zijn er nog geen bewijzen dat 'decentrale-studenten' gemiddeld landelijk betere studieresultaten behalen dan 'centrale-studenten'. Daarvoor bestaat het systeem simpelweg nog niet lang genoeg.

Toch wijst een onderzoek van de Erasmus universiteit uit dat geselecteerde studenten 2,5 keer minder vaak uitvallen, vaker deelnemen aan onderzoekprogramma's en hogere cijfers halen voor de coschappen, aldus Ted Splinter, internist-oncoloog en hoogleraar Ontwikkeling van medisch onderwijs aan Erasmus MC.1

Niet alle Nederlandse universiteiten werken met een decentrale selectie, op dit moment houden alleen de universiteit Leiden en universiteit Utrecht zich niet bezig met deze selectiemethode.

BelgiŽ

Kijken we naar het Belgische systeem, dan word je daar als decentrale-aanhanger niet bepaald vrolijk van. Blokken voor een dag schriftelijke testen, met duizenden mensen tegelijk. Dit is opnieuw een voorbeeld van het testen op cognitieve vaardigheden. Zeker een belangrijk vereiste voor een toekomstig arts, maar naar mijn idee moet het niet alleen daar vanaf hangen.

Toch proberen veel uitgelote Nederlanders in BelgiŽ hun geluk te vinden, tot overmaat van ramp voor de Belgen. Want wij Nederlanders krijgen Nederlandse studiefinanciering, terwijl de kosten in BelgiŽ voor kamers en onderwijs gemiddeld gezien lager zijn dan in Nederland. Als je dus genoeg punten weet te halen voor de multiplechoice testen (met giscorrectie!) dan ga je een stuk goedkoper studentenleven tegemoet....moet je de rest van je studie natuurlijk wel afmaken. Die vlieger gaat helaas niet vaak op, waardoor het me niets verbaast dat de Belgische proffen de gemiddelde Nederlandse student liever kwijt zijn dan rijk.

Toch zit er wel iets van eerlijkheid in het Belgische systeem; iedereen maakt dezelfde testen en bij slagen mag je zelf kiezen in welke stad je terecht komt.

Het ideale systeem?

In Nederland zijn er dus inmiddels plannen om de numerus fixus geheel af te schaffen. De kans dat alles voor geneeskunde over zal gaan op een decentraal systeem is vrij groot, maar nu verschilt de tweede ronde van de decentrale selectie bij alle universiteiten. De ene houdt onvoorbereide testen waar grote druk op de toekomstig student wordt uitgeoefend, de andere universiteit gaat voor toetsen waar men van te voren informatie over de leerstof krijgt opgestuurd, een ander plant een groepsopdracht in...ofwel: universiteiten selecteren hun studenten op verschillende punten. Punten, die je als toekomstig student niet altijd goed kunt achterhalen, of je na je testen niet verder mag verspreiden omdat je een geheimhoudingsverklaring moet ondertekenen.

Ofwel: De Nederlandse decentrale selectie lijkt dus een effectief systeem om welwillende studenten te selecteren...en als we de decentrale selectieronden bij elk universiteit hetzelfde maken, dan bied je aan de gemotiveerden alle ruimte om zich te wijden aan hun gewenste studie. Het zal laagvliegers op afstand houden, het studietempo minder snel vertragen en meer gemotiveerde afgestudeerden creŽren. Studeren in onze wereld is namelijk een voorrecht, laat ons alsjeblieft nog ergens voor knokken.

Ik vraag me dan ook af of de samenleving profijt zal hebben aan een bovenstaand 'ideaal systeem', als we dit invoeren voor alle studies in het hoger onderwijs in Nederland en BelgiŽ, om de mentaliteit van onze afgestudeerden te verbeteren.

'Cura'

Literatuur:

1 http://medischcontac...r-discussie.htm