Woorden met twee synoniemen erin

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Woorden met twee synoniemen erin

Het correcte NLse woord adviesraad bevat twee synoniemen.

Bestaan er meer van dat soort woorden en

bestaat er een verzamelnaam voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Het bevat niet écht twee synoniemen natuurlijk. De betekenis van het tweede lid is niet "advies" maar "aantal personen, bijeengekomen om over een of andere zaak te beslissen; college van toezicht" (Van Dale).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Alreeds is ook een aparte. Het bestaat uit al en reeds. Beiden betekenen ook nog eens hetzelfde als alreeds.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Alreeds staat echter niet in de [acronym="Woordenlijst Nederlandse Taal - Officiële Spelling"]WNT[/acronym], en is dus waarschijnlijk een verkeerde samentrekking van twee woorden die inderdaad synoniem zijn. Benieuwd of er nog correcte samenstellingen van synoniemen uit komen rollen. Daar moet dan haast wel een term voor bestaan (als variant op de tautologie en het pleonasme).

Edit: Deze komen in de buurt:

hiv-virus (human immunodeficiency virus), ISBN-nummer (International Standard Book Number), LCD-scherm (liquid crystal display), dattape (digital audio tape), ADSL-lijn (asymmetric digital subscriber line), B-Fast-team (Belgian First Aid and Support Team), cd-schijfje (compact disc), pms-syndroom (premenstrueel syndroom), bommoeder (bewust ongehuwde moeder), STER-reclame (Stichting Etherreclame), RAM-geheugen (Random Acces Memory), gps-systeem (global positioning system)

(Via)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Hmmm, is dat dan nieuw?
Van Dale Hedendaags Nederlands (2006)

bw. 1 vroeger dan men zou verwachten, syn. alreeds, reeds
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1384/
hiv-virus (human immunodeficiency virus), ISBN-nummer (International Standard Book Number), LCD-scherm (liquid crystal display), dattape (digital audio tape), ADSL-lijn (asymmetric digital subscriber line), B-Fast-team (Belgian First Aid and Support Team), cd-schijfje (compact disc), pms-syndroom (premenstrueel syndroom), bommoeder (bewust ongehuwde moeder), STER-reclame (Stichting Etherreclame), RAM-geheugen (Random Acces Memory), gps-systeem (global positioning system)
Dat zijn geen synoniemen maar gewoon dezelfde woorden die dubbel worden gebruikt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Hmmm, is dat dan nieuw?
Lijkt me wel ja. Kijk aan, de Van Dale neemt het dus wel op. Neemt niet weg dat ik het bijzonder lelijk vind.
Dat zijn geen synoniemen maar gewoon dezelfde woorden die dubbel worden gebruikt.
Deze komen in de buurt
:D

Maar ik heb nog wat (ook in de buurt maar niet helemaal wat we zoeken):

Bijstimuleren

Berichten: 8.614

Re: Woorden met twee synoniemen erin

ypsilon schreef:Maar ik heb nog wat (ook in de buurt maar niet helemaal wat we zoeken):

Bijstimuleren
Zo zijn er erg veel. Dit zou ik dan ook - no offence - zelfs niet in de buurt willen noemen. Het voorvoegsel voegt gewoonweg niets toe, maar er is nergens sprake van synoniemen.

Wat denken jullie van "domkerk"? Een dom is namelijk ook een ((aarts)bisschoppelijke hoofd)kerk.

Verder lijkt het me sterk dat hier een verzamelterm voor bestaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Ik vond nog een opmerkelijke: straatweg

straat·weg de; m -en verharde weg, m.n. in namen van bep. wegen
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Nog twee leuke: "sfeerbol" (klik) en "bolsfeer" (klik)

Geen officiële taalkundige bronnen, maar het zijn blijkbaar wel woorden die gebruikt worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Zo zijn er erg veel. Dit zou ik dan ook - no offence - zelfs niet in de buurt willen noemen.
None taken ;)
Het voorvoegsel voegt gewoonweg niets toe, maar er is nergens sprake van synoniemen.
Je hebt natuurlijk gelijk.

Beter geschoten dan... Niet geschoten is altijd mis.

Verborgen inhoud
De ironie dat ik dat spreekwoord dan ook nog eens verbaster :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Woorden met twee synoniemen erin

ypsilon schreef:Edit: Deze komen in de buurt:

hiv-virus (human immunodeficiency virus), ISBN-nummer (International Standard Book Number), LCD-scherm (liquid crystal display), dattape (digital audio tape), ADSL-lijn (asymmetric digital subscriber line), B-Fast-team (Belgian First Aid and Support Team), cd-schijfje (compact disc), pms-syndroom (premenstrueel syndroom), bommoeder (bewust ongehuwde moeder), STER-reclame (Stichting Etherreclame), RAM-geheugen (Random Acces Memory), gps-systeem (global positioning system)
Doet me denken aan "recursieve acroniemen", zoals Wine=Wine Is Not an Emulator ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 866

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Eentje waar ik van te voren al weet dat het hier niet bijhoort maar dat Wellington en Napoleon misschien wel leuk vonden is "Waterloo". Die gemeente wordt ook soms het meest tweetalige oord in België genoemd.

Berichten: 866

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Omdat er geen reactie meer komt, even dit beteffende Waterloo :

Water = nat spul, H2O, dat door Nederlanders van oudsher bedwongen kan worden.

Loo = een andere schrijfwijze van "l'eau" wat door de Fransen en franssprekenden ook "loo" wordt uitgesproken en wat in het Nederlands "het water" betekent. Het is me altijd een raadsel geweest waarom precies je E + A + U moet schrijven als je OO bedoelt.

Met een hele boel goede wil kan je water en loo synoniemen noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Woorden met twee synoniemen erin

tl-buis = tube light buis = buislichtbuis

Berichten: 83

Re: Woorden met twee synoniemen erin

Maar valt die tl-buis niet in dezelfde categorie als hiv-virus e.d.?

Volgens mij zijn de enige goede voorbeelden die gegeven zijn tot nu toe alreeds (dat overigens wel in het WNT voorkomt, maar niet als apart lemma, als zoekt in artikelen vind je een hele rij treffers met o.a. een van Bilderdijk, dus heel nieuw is het in elk geval niet) en straatweg.

Reageer