[Natuurkunde] muziekinstrumenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] muziekinstrumenten

heej mensen, ik zit met een vraag en ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen. Ik heb er ff een plaatje bij gemaakt om mn vraag wat duidelijker te maken. Stel een muziekinstrument dat aan 2 kanten gesloten is heeft een grondtoon van 100 Hz. De 1ste boventoon is dan 200 Hz en de 2e 300 Hz enz. Mij lijkt het dus logisch dat als de grondtoon 50 Hz geweest was, de 1ste boventoon 100 Hz was, de 2e boventoon 150 Hz enz.

Stel een muziekinstrument dat aan 1 kant gesloten is (en dus aan 1 kant open, zie tekening rechts, hij lijkt aan 2 kanten dicht maar de rechterkant moet dus open zijn) heeft een grondtoon van 100 Hz. De 1e boventoon is dan 300 Hz en de 2e boventoon 500 Hz. Maar hoe zit het als de grondtoon bijv. 50 Hz was? Is de 1e boventoon dan 150 Hz en de 2e grondtoon 250 Hz?

Hoop dat iemand me kan helpen, groetjes rindor

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] muziekinstrumenten

Je redenering lijkt me logisch.

Als je bij een halfgesloten pijp de verhoudingsreeks 1, 3, 5,.... krijgt dan is dat voor 100Hz dus: 100, 300, 500,.... en voor 50Hz: 50, 150, 250,....

Berichten: 704

Re: [Natuurkunde] muziekinstrumenten

dat klopt, kijk maar naar de formules voor de staande golven:

1 kant gesloten: lambda = (2n - 1) * v/(4f)

2 kanten gesloten: lambda = n * v/(2f)

bij de eerste heb je de grondtoon (n = 1) en alle oneven veelvouden daarvan. Bij de tweede heb je alle veelvouden van de grondtoon.

Reageer