[natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Hallo,

Vraagje:

Een voetballer trapt 33m voor het doel een bal weg onder een hoek van 20 graden met de grasmat. De bal raakt de lat een hoogte van 2,44 m. ( zie afbeelding)

Hoe bereken je de snelheid van de bal bij de aftrap? ( er hoeft geen rekening met luchtwrijving te worden gehouden)

Je hebt toch te weinig gegevens om de snelheid te berekenen..... :D

Afbeelding

b.v.d

Hanzel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Je kan een assenstelsel definieren als volgt: oorsprong in het punt waar bal vertrekt en scaleren zdd dat plaats paal 33 eenheden verder is. Dan heb je nu volgende 2 punten: vertrek = (0,0) en eind = (33, 2.44).

Nu kan je hierop behoud in x- en y-richting toepassen. (Let dus wel op: in x-richting is de eindhoogte niet 0, wel 33 :D )
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

En hoe bereken je dan de snelheid? hoe bereken ik me V0?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

EDIT je moet gewoon de formules voor een ERB gebruiken in x en y richting; in x richting is a=0 en in y richting is a = g... LUkt dit? Vergeet energie dus maar :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

In de x-richting heb je enkel een snelheid, evenredig met de beginsnelheid (geschaald met welke factor, om rekening te houden met de hoek?).

In de y-richting heb je een snelheid ten gevolge van de beginsnelheid (opnieuw met welke factor geschaald, door de hoek?) en de valversnelling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Wat ik toch effe wil opmerken rond die energie: deze werkt niet omdat er natuurlijk geen behoud is :D Verloor ie niet plots al zijn snelheid door de botsing zou behoud wél werken en dus ook gelden ;)

Maar goed, de methode die TD reeds zei, werkt dus wel normaal gezien...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

oke, maar hoe bereken je de snelheid van de bal bij aftrap :D de beginsnelheid......

De bal wordt onder een hoek van 20 graden in een boog op de lat van 2,44 m hoog geschoten, daarbij legt de bal een afstand van 33 m af. Luchtweerstand wordt verwaarloosd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Wel, zoals ik en TD reeds eerder zeiden...
\(x = x_0 + v_{0_x} t + \frac{1}{2}a_x t^{2}\)
Nu weet je dat
\(a_x = 0\)
en dat
\(v_{0_x} = v \cos (20°) \)
Verder hebben we dat:
\(y = y_0 + v_{0_y} t + \frac{1}{2} a_y t^{2}\)
Hiervan weten we dat a = g en
\(v_{0_y} = v \sin (20°) \)
.

Nu heb je 2 vgl met 2 onbekenden...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Je kiest natuurlijk gewoon (je assenstelsel zodat) x0=y0=0, zodat je eindigt bij x = 33 en y = 2,44.

Snap je hoe die beginsnelheid in een x- en y-component ontbonden wordt, in functie van de hoek?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Ja, dat snap ik wel.

Weet alleen niet meer hoe ik die 2 vergelijkingen moet oplossen voor me V0

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Los een op naar t (bijvoorbeeld de eerste, lineair in t) en vervang de t in de tweede door deze uitdrukking. Die vergelijking zal dan alleen nog je gezochte v bevatten (kwadratisch in v) - oplossen maar...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Misschien een stomme vraag, maar wat bedoel je precies met "lineair in t" ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Misschien een stomme vraag, maar wat bedoel je precies met "lineair in t" ?


Dat de hoogste exponent van t, 1 is. Dus geen t² en verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] snelheidsberekening kogelbaan

Gewoon een vraag, maar heb je nog niet gezien hoe je een stelsel van 2 vgl met 2 onbekenden kunt oplossen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer