Springen naar inhoud

[natuurkunde] vragen brekingsindex, please snel hulp

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Robinho91

Robinho91

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 16:25

Ik zit met een paar vragen over de brekingsindex. Hopelijk kan iemand ze beantwoorden.

1) De snelheid van licht in lucht is kleiner dan de snelheid van licht in vacuŁm. Volgens de formule volgt dan dat de brekingsindex van lucht groter is dan die van vacuŁm.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik uitleggen dat een laserstraal (van lucht naar vacuŁm) gebroken wordt? Wat heeft dat met de snelheid van het licht te maken?

Ik heb namelijk een presentatie over de Michelson Interferometer maar ik begrijp dit kleine stukje niet. We hebben m.b.v. de Michelson Interferometer de brekingsindex van lucht bepaalt. Nu wil ik simpel (het is voor de ouders) uitleggen wat de brekingsindex nou precies is. Dit moet aan de hand van de voortplantingssnelheid van licht in vacuŁm en in lucht.

2) Waarom is de snelheid van licht in vacuŁm eigenlijk hoger dan in lucht? Lucht is een optisch dichtere stof maar hoe leg ik dit uit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24095 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2009 - 16:28

Je vraag ťťn keer stellen is wel voldoende. Ik heb hier al gereageerd, dus ga daar maar verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures