Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Beste

Ik hoorde voor de zoveelste keer dat ik tegen roetvorming in de schoorsteen aardappelschillen mee zou moeten stoken.

Dit keer niet van medestokers maar van mijn "meester-schoorsteenveger" nota bene. Hij zei dat het gegarandeerd zou helpen. Nu vraag ik mij af;

-wat gebeurd er dan eigenlijk? Weet iemand wat de chemische reactie vanuit aardappelschillen op het roet is?

en;

-wat zou het beste werken. Droge of verse schillen?

Atlas

Berichten: 817

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Verplaatst naar algemene scheikunde tot er meer info is voor indeling mbt. organische of analytische scheikunde.

Verbranding van aardappelschillen lijkt me eerder organisch.


Verder kan ik je helaas geen antwoord geven op de vraag.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Deze persoon spreekt uit eigen ervaring met betrekking tot vermijden van creosoot / creosote:
I have learned that creosote can be formed any time that wood is being burned, especially if the wood is not dry enough and if for some reason the wood does not burn at a high enough temperature. I have learned that the best way to avoid a creosote build-up is to open up all the dampers at least once a day and let the fire burn really hot… and that the chimney must already be clean, or the hot fire may end up in the chimney instead of in the stove! Recent research says that the old recommendation of burning a handful of rock salt each day to prevent creosote build-up doesn’t work, but that the old idea of burning dried potato peels does. So when I peel potatoes, I dry the peels on a cookie sheet in the oven first, then burn them. Another idea that is supported by research and will supposedly help prevent creosote build-up is the regular burning of an aluminum can. I have not tried that one yet (and probably will not).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

@ Fred F.

Mooi dat je dit voor mij hebt opgezocht en met alle respect maar va dit soort reacties zijn er honderden te vinden op allerlei websites. Echter het beantwoord mijn vraag niet van wat er nu wetenschappelijk gezien gebeurd.

Evengoed nog bedankt maar graag een wat feitelijker antwoord.

Groet

Atlas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Wetenschappelijk gezien ontstaat er hitte. Thats all.

Droge aardappelschillen of aluminium verbranden geeft een heter rookgas dan verbranden van hout.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

Fred,

"Wetenschappelijk gezien ontstaat er hitte" Met alle respect maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik bedoel wat de chemische reactie is en wat er dan precies gebeurd.

Ook heb je het over droge aardappelschillen, ik heb het ook over verse. Althans dat meen ik op te maken uit verschillende reacties hierover op het net.

Atlas

Berichten: 817

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

geeft een heter rookgas dan verbranden van hout.
Dit lijkt me anders geen 'algemene' uitleg. het is vrij specefiek wat er met die aardappelschillen gebeurd.

Of het correct is weet ik niet, maar ik neem aan van wel als fred dit met overtuiging verkondigt.

daarnaast zal er CO2 en water vrijkomen, met mogelijk enkele tussenproducten.

Ik denk echter niet dat deze tussenproducten iets te maken hebben met de verwijdering van je roet, aangezien gelijkaardige tussenproducten zullen voorkomen bij zowat alle plantenmateriaal dat je stookt (dus ook hout, aardappelen, sinaasschillen, weet ik veel wat).

Als er een uitleg voor is, lijkt me inderdaad dat die hetere gassen aan de bron liggen. Maar opnieuw: ik kand it niet bevestigen.

Ik wil gewoon het antwoord van Fred F verduidelijken, want de boodschap is blijkbaar misgelopen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Analyse van reactie van aardappelschillen op roet

atlas schreef:Fred,

"Wetenschappelijk gezien ontstaat er hitte" Met alle respect maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik bedoel wat de chemische reactie is en wat er dan precies gebeurd.
Hete rookgassen leiden tot minder vorming van roet. Er vinden zoveel reacties plaats dat er niet 1 specifieke op te schrijven is.
Ook heb je het over droge aardappelschillen, ik heb het ook over verse. Althans dat meen ik op te maken uit verschillende reacties hierover op het net.
Dat was uit je eerste berichten niet op te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer