Vloeistofniveau in een gasfles ifv temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Vloeistofniveau in een gasfles ifv temperatuur

Hallo,

Stel dat we beschikken over een gasfles onder druk waarin er zich een vloeistof bevindt in evenwicht met zijn gasfase (bvb. butaangas onder hoge druk). In mijn cursus toegepaste thermodynamica staat dat het aandeel van de vloeistof groter zal worden in een gasfles als de temperatuur stijgt. Met andere woorden, het vloeistofniveau zal stijgen. Ik heb hier moeilijkheden mee. Als de temperatuur stijgt zal de dampspanning van het gas toch toenemen. De druk boven de vloeistof is niet langer voldoende groot om het koken van de vloeistof tegen te gaan. Of anders gezegd, meer moleculen krijgen voldoende energie om naar de gasfase over te gaan. Het zou mij veel logischer lijken als het aandeel van de gasfase zal stijgen omdat er meer moleculen gasvormig worden. De druk boven de vloeistof zal stijgen tot de dampspanning en de situatie komt tot rust. Dit houdt in dat er nu meer gas dan vloeistof in de fles zit.

Kan iemand de fout in mijn redenering opsporen?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vloeistofniveau in een gasfles ifv temperatuur

Ik denk dat het nóg iets ingewikkelder ligt. Ik denk dat je cursus gelijk heeft voor een vrijwel volle tank: een beetje uitzetten van de vloeistof zal dan voor een forse drukverhoging in het gas erboven zorgen, die de toename in dampspanning kan overstijgen. Maar in normale gevallen moet jij gelijk hebben lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer