Verdwenen posts

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Verdwenen posts

Afgelopen weekend is in de nacht van zaterdag 21 op zondag 22 mei een groot aantal threads verloren gegaan met daarin honderden posts.

Dit is gebeurd doordat iemand als moderator in kon loggen en threads is gaan verwijderen die hem niet aan stonden. Een aantal gebruikers was daar in het bijzonder doelwit van. Als het goed is zijn de meest zwaar getroffen gebruikers al door ons persoonlijk op de hoogte gesteld. Helemaal zeker weten we dat echter niet doordat het verwijderen ook redelijk random is gebeurd. Hierdoor hebben we helaas geen goed zicht op wat er precies is verdwenen bij deze vreemde actie.

Spijtig genoeg is het bij de software die we voor het forum gebruiken zo dat weg echt weg is. Er is dus geen mogelijkheid meer de verwijderde berichten terug te zetten.

We betreuren het verlies van de bijdragen van vele gebruikers en we zullen er alles aan doen om een eventuele herhaling hiervan in de toekomst te voorkomen.

We hopen op jullie begrip.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Verdwenen posts

Natuurlijk heb ik begrip hiervoor, maar niet voor die hacker.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Verdwenen posts

Hebben jullie al iets vernomen van Vortex29 ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Verdwenen posts

Uit ons onderzoek is naar voren gekomen dat het verhaal een persoonlijk tintje heeft gekregen. Zolang er nog onduidelijkheden zijn willen we hier eigenlijk zo min mogelijk over naar buiten brengen, om fouten te voorkomen. Aangezien het zoals gezegd over persoonlijke aangelegenheden gaat zou dat in dit geval extra pijnlijk zijn.

Ik snap de behoefte dat men wil weten hoe de vork in de steel zit, maar helaas kunnen we daar tot op dit moment niet verder in tegemoet komen. Maar neem van mij aan: het is echt een bizar verhaal.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Verdwenen posts

Wat voor topics zijn dan bijvoorbeeld verdwenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Verdwenen posts

Ik snap de behoefte dat men wil weten hoe de vork in de steel zit, maar helaas kunnen we daar tot op dit moment niet verder in tegemoet komen. Maar neem van mij aan: het is echt een bizar verhaal.


Krijgen we het wel een keer te horen? Ik ben namelijk ongelofelijk nieuwsgierig :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Verdwenen posts

Hebben jullie al iets vernomen van Vortex29 ?
Zover ik weet nog niet en voorlopig denk ik ook niet dat we iets van hem horen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van alles op de hoogte ben, maar het lijkt op een soort wraakactie, waar ik verder niet op in wil/kan gaan. Zoals jullie misschien zien, zijn er posts van een aantal gebruikers verwijderd. Daar heeft de dader vrij lang over gedaan.

Dit alles is niet grappig en is zeker niet grappig voor Vortex29 zelf. Heb daar ook een beetje begrip voor. Bedankt.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 510

Re: Verdwenen posts

Zou een van de moderatoren iets kunnen vertellen wat er precies gebeurd is, en of er nog back-up’s zijn gevonden? Ik vind dat als er meer bekend is, wij het recht hebben om te weten wat er met “onze posts” is gebeurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Verdwenen posts

De posts zijn verwijderd door Vortex29s account. Er waren wel wat backups van een tijd geleden, maar niet van vlak voor het incident. Zover ik weet, komt de mini-cursus binnenkort weer online.

Ik snap dat je graag wil weten wat er precies gebeurd is, maar dat weet ik zelf ook niet en niemand eigenlijk. Ik kan je wel vertellen dat dit een privézaak is.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Verdwenen posts

Dit is wat wij zeker weten:

1) Er zijn vele posts verwijderd door iemand die Vortex29's account gebruikt heeft.

2) Het bleek niet mogelijk om deze posts terug te zetten, omdat we toen nog bij een andere host zaten (tegenwoordig zou dit wel kunnen).

3) Omdat het ook bij beheer niet meteen duidelijk was wat er gebeurd was (en waarom), is vortex29 onmiddelijk moderator-af gemaakt, en is zijn account geblokkeerd.

4) Er is geprobeerd kontact te zoeken met vortex29, maar het is niet zeker of dit gelukt is (internet is zeer annoniem, als je een beetje je best doet).

5) Vortex29 is sindsdien niet meer hier geweest, en hij heeft ook geen kontakt met ons gezocht.

Omdat we niet zeker weten of "onze" vortex29 inderdaad verantwoordelijk was, en omdat we de achtergrond van het gebeuren niet begrijpen, willen we het verder hierbij laten. Om deze onduidelijkheid vragen wij jullie begrip.

Wel wil ik nog even aangeven dat wij duidelijke stappen hebben ondernomen om te voorkomen dat dit nog een keer kan gebeuren:

1) We hebben nu een andere host, waardoor we snel en eenvoudig backups terug kunnen zetten, mocht dit nodig zijn.

2) Moderatoren kunnen nu geen posts meer wissen: ze worden nu alleen verplaatst naar een onzichtbaar forum, waar ze 3 maanden opgeslagen worden. Pas daarna verdwijnen ze ook echt.

3) Alle moderatoren zijn nu met naam en telefoonnummers bekend bij het beheer.

Laten we hopen dat deze stappen ervoor zorgen dat zoiets nooit weer gebeurd!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Verdwenen posts

Bale dat het evolutie topic verdwenen is.

van mij zijn ook een aantal topics verdwenen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Verdwenen posts

Leuke gast schreef:Bale dat het evolutie topic verdwenen is.

van mij zijn ook een aantal topics verdwenen   :shock:


Ik kan me goed voorstellen dat je daar zeer van baalt! Ik ben zelf ongeveer 150 posts kwijt geraakt, waaronder de minicursus relativiteitstheorie, waar we zeer veel werk & tijd in hadden gestopt. Het enige dat ik je kan zeggen, is (mede namens beheer en de andere moderatoren): het spijt ons zeer dat dit zo gebeurt is. Zoals ik hierboven al aangaf doen wij onze best om te voorkomen dat dit ooit nog een keer kan gebeuren. Hopelijk laat je je post-gedrag en -frequentie er niet door beinvloeden!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Verdwenen posts

het spijt ons zeer dat dit zo gebeurt is. Zoals ik hierboven al aangaf doen wij onze best om te voorkomen dat dit ooit nog een keer kan gebeuren. Hopelijk laat je je post-gedrag en -frequentie er niet door beinvloeden!
Jullie kunnen daar ook niks aan doen, we gaan gewoon weer verder met discusseren, thanks anyway

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Verdwenen posts

Inderdaad, heel vervelend, maar ik denk dat niemand het beheer en/of de moderators iets kwalijk neemt. (ik in ieder geval niet).

Reageer