Cito toets

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 165

Cito toets

Ok, ik heb net even een oefen cito toets bekeken op www.eindtoets.nl

Opgave 7.

In welk groepje hebben de woorden ongeveer dezelfde betekenis? Kies het groepje woorden waarvan de betekenis van de woorden het dichtst bij elkaar ligt.

A. maken - verbouwen - veranderen

B. wensen - verzoeken - willen

C. verbergen - wegstoppen - vergeten

D. vrolijk - opgeruimd - jolig
Spoiler: [+]
Het goede antwoord moet zijn D. Ligt het nu aan mij of zijn die mensen dom? Ik vind B veel logischer.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cito toets

vrolijk - opgeruimd - jolig ??

Ouders worden inderdaad vrolijk als de kinderen hun kamer netjes opruimen, maar antwoord B lijkt me ook logischer
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Cito toets

Net als bij A en C betekenen twee van de drie dingen hetzelfde, terwijl één woord net wat anders betekent.

B: Wensen en willen hebben dezelfde betekenis, maar verzoeken betekent vrágen.

D: Vrolijk, opgeruimd en jolig betekenen wel allemaal hetzelfde.

Opgeruimd betekent namelijk niet alleen dingen die opgeruimd zijn/worden enzo, maar heeft óók de betekenis van: 'Een opgeruimd humeur hebben'. Dus vrolijk ofwel jolig zijn :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cito toets

Brigitte schreef:Net als bij A en C betekenen twee van de drie dingen hetzelfde, terwijl één woord net wat anders betekent.

B: Wensen en willen hebben dezelfde betekenis, maar verzoeken betekent vrágen.

D: Vrolijk, opgeruimd en jolig betekenen wel allemaal hetzelfde.
Je hebt gelijk ook nog:

op·ge·ruimd bn, bw 1 ordelijk, aan kant: (iron) ~ staat netjes gezegd na het vertrek van ongewenste mensen 2 blijmoedig: een ~ karakter

:D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Cito toets

Brigitte schreef:Net als bij A en C betekenen twee van de drie dingen hetzelfde, terwijl één woord net wat anders betekent.

B: Wensen en willen hebben dezelfde betekenis, maar verzoeken betekent vrágen.

D: Vrolijk, opgeruimd en jolig betekenen wel allemaal hetzelfde.
Betekend opgeruimd hetzelfde als vrolijK?

Ik wens dat je me dat uitlegt

Ik wil dat je met dat uitlegt

Ik verzoek dat je met dat uitlegt

Ok edit: Ok, na het bovenstaande bericht van anusthesist, maar dan nog. Het wordt zelden of nooit gebruikt in de Nederlandse taal, en dat moet dan representatief zijn?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 12.262

Re: Cito toets

Het is inderdaad wel een lastige vraag zo - 'opgeruimd' in die 2e betekenis wordt volgens mij nauwelijks meer gebruikt, vermoeddelijk al helemaal niet onder 12 jarigen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Cito toets

Ik dacht dat A het er dichtste bij ligt,omdat bij de andere zinnen er voor enkele woorden een andere betekenis aan kan worden gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Cito toets

Ik dacht dat A het er dichtste bij ligt,omdat bij de andere zinnen er voor enkele woorden een andere betekenis aan kan worden gegeven.
Het gaat erom welke drie woorden het meest met elkaar OVEREENKOMEN. Dus welke drie woorden kun je in dezelfde zin met dezelfde betekenis gebruiken.

A. maken - verbouwen - veranderen

B. wensen - verzoeken - willen

C. verbergen - wegstoppen - vergeten

D. vrolijk - opgeruimd - jolig

maken: vanaf nul zelf iets maken (of iets wat kapot is herstellen enz.)

verbouwen: iets wat al bestaat veranderen (of iets telen enz.)

veranderen: iets wat al bestaat in iets anders veranderen

Van A komen dus maar twee woorden écht met elkaar overeen in dezelfde zin.

Zo werkt het ook met B en C, terwijl je bij D als enige alle drie de woorden in zinnen kunt gebruiken die ook dezelfde betekenis hebben dus :D

Berichten: 12.262

Re: Cito toets

Mwoah, bij iemand die in een opgeruimde bui over straat loopt stel ik me toch iets anders voor dan bij iemand in een jolige bui, dus in die zin werkt het ook niet helemaal. Misschien dat het eerste het tweede wordt na een paar borrels, maar dat was de vraag niet :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Cito toets

TheGreaterGood schreef:Ok, ik heb net even een oefen cito toets bekeken op www.eindtoets.nl

Opgave 7.

In welk groepje hebben de woorden ongeveer dezelfde betekenis? Kies het groepje woorden waarvan de betekenis van de woorden het dichtst bij elkaar ligt.

A. maken - verbouwen - veranderen

B. wensen - verzoeken - willen

C. verbergen - wegstoppen - vergeten

D. vrolijk - opgeruimd - jolig
Spoiler: [+]
Het goede antwoord moet zijn D. Ligt het nu aan mij of zijn die mensen dom? Ik vind B veel logischer.
A.: met alle 3 ben je praktisch bezig. :D

Reageer