Berekening kelderwand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekening kelderwand

Dag wetenschappers,

Ooit heb ik de studie civiele techniek afgerond, afstudeerrichting constructies. Na wat omzwervingen ben ik uiteindelijk in een totaal andere branche terecht gekomen (reclame/marketing). Toch meen ik nog het een en ander af te weten van dit onderwerp. Momenteel zijn wij een verbouwing aan het plannen waarvoor door een constructeur een berekening is gemaakt. Eigenwijs als ik ben, ben ik het hier niet echt mee eens, voornamelijk doordat ik er puur vanuit een constructief oogpunt naar kijk (dus niet naar regelgeving of best-practice).

De situatie is alsvolgt:

Ons (stalen) pand is onderkelderd met een betonnen bak. Op de kelderwand staat de staalconstructie die steun biedt aan de eerste verdieping (tevens hoogste verdieping). Tevens ligt op de kelderwand een aantal prefab kanaalplaten (de beganegrond vloer). Nu hebben wij het idee deze kanaalplaten deels te verwijderen om een vide te maken naar de kelder. Lang verhaal kort: De constructeur beweert/denkt dat de kelderwand de druk van de grond (van de buitenzijde uiteraard) niet alleen door zijn stijfheid afdraagt aan de keldervloer/fundering, maar ook (deels) op de 'opgelegde' kanaalplaten. Kortom, de kanaalplaten zouden constructief voor meer gebruikt worden dan puur het dragen van de vloerbelasting en zijn eigen gewicht.

Is het gebruikelijk dat kanaalplaten op de begane grond gebruikt worden om krachten van de kelderbak op te vangen? Is dat uberhaubt wel wenselijk/slim?

De oplossing die de constructeur heeft gegeven is om de gehele kelderwand aan de bovenzijde te voorzien van een stalen H-profiel om het ontbreken van de kanaalplaten te compenseren.

Bedankt voor jullie visie!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Berekening kelderwand

Ligt eraan hoe de kanaalplaten op de kelderwand zijn bevestigd.

Liggen ze er gewoon bovenop, met een lichte verankering, dan denk ik ook niet dat ze de zijdelingse kracht op de wand ondersteunen.

Zit er echter een randvorm aan die wel tegen de zijkant van de kelderwand aan drukt, dan zou dat belangrijke zijdelingse steun kunnen geven .

Denk dat jij dat met je kennis, zoals ik lees, wel kunt beoordelen.

Ligt natuurlijk ook aan de grootte van het gat dat je wilt maken, en hoeft dan alleen op de plek waar je de platen wilt onderbreken.

Hoe is het trouwens geregeld met de doorgang naar de kelder, zit daar enige constructie om zijdelingse krachten op te vangen? En om de stalen ondersteuning van de eerste verdieping,lopen daar de kanaalplaten relatief ruim omheen, of staan ze op de kanaalplaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Berekening kelderwand

Als een betonkelder wordt gestort en uit de kist wordt gehaald en vervolgens buitenom wordt aangestort,is er nog geen vloer op de kelderwanden aanwezig.

Het lijkt me logisch om die wanden dan als ingeklemd aan de vloer en twee andere wanden te berekenen en niet als een wand,die aan vier zijden wordt opgevangen.

Is de wapening niet bekend,dan lijkt een onderzoek bij de constructeur van die kelder ofwel bij bouw-en woningtoezicht wel een vereist .

Berichten: 2

Re: Berekening kelderwand

Hi allereerst alvast bedankt voor de reactie. Dat van het bouwen had ik ook al bedacht, maar dacht dat het wellicht vanuit regelgeving anders zou kunnen zijn. Ik zal maandag even een detailtekening posten van de oplegging en de situatie. Vind het wel weer leuk hier eens mee bezig te zijn.

Reageer