Springen naar inhoud

Reclame en een groenere wereld

• Log in om te kunnen reageren

Johan

Johan

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2009 - 14:41

Ik zit met het volgende concept in m'n hoofd.

De wereld is op cruciaal punt belandt. Als we doorgaan met het consumeren zoals de mens dat op dit moment doet, dan rennen we met z'n allen onze eigen ondergang tegemoet.

Al maanden loop ik te denken, hoe dit zo is gekomen.
Een belangrijke conclusie is dat oorzaak, gevolg en remedie in de hersenen van mensen zit.

Onze hersenen worden continu geconditioneerd door omgevingsfactoren. En een belangrijke boosdoener in mijn ogen is reclame in welke vorm dan ook. Vooral push reclame is een doorn in mijn oog.

Concrete vraag:

Zou een verbod op verschillende vormen van reclame invloed uitoefenen op het consumeergedrag van mensen?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileď

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2009 - 15:09

Concrete vraag:

Zou een verbod op verschillende vormen van reclame invloed uitoefenen op het consumeergedrag van mensen?

Het antwoord daarop is erg logisch: ja. Er zou geen reclame bestaan als het niet mensen aanzette het product te kopen. Als je niet van een product afweet is de kans namelijk een stuk kleiner dat je het product koopt. Een verbod zal in eerste instantie niet zozeer leiden tot dalende verkoopcijfers, maar leiden tot een groeibeperking. Er zijn immers al mensen en misschien zelfs vaste klanten die tevreden zijn met een product en die ook zullen blijven kopen. Echter, zonder reclame bereik je niet een nieuwe markt, en zul je als bedrijf nooit kunnen groeien. Mond-tot-mondreclame is daarom ook zo belangrijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2009 - 12:30

De wereld is op cruciaal punt belandt. Als we doorgaan met het consumeren zoals de mens dat op dit moment doet, dan rennen we met z'n allen onze eigen ondergang tegemoet.

Er wordt vooral betoogd dat we anders moeten gaan consumeren, niet zonder meer ophouden met consumeren (wat onmogelijk lijkt).

Onze hersenen worden continu geconditioneerd door omgevingsfactoren.

Conditionering is geen probleem (kan in de ruimste zin een kader zijn om elke omgevingsinvloed te bekijken), gewoontevorming wel. Aangezien consumeergedrag grotendeels op dat laatste gebaseerd is, is het verbieden van reclame geen goed idee. Bovendien kun je dat hoe dan ook niet zo gauw even doen, aangezien er te veel inkomsten uit gewonnen worden die niet even kunnen wegvallen in deze tijden van crisis.

Johan

Johan

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2009 - 11:04

Hmm, kunnen we de reclame dan niet stap-voor-stap inperken?

De meeste mensen storen zich mateloos aan de overdaad aan reclame.

Iemand ideeen?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2009 - 11:06

Maar waarom zou je dat dan doen, buiten het feit dat het mensen stoort? Het stoort mij ook, en het mag wat minder, maar zoals anusthesist en ik al zeiden, het verbieden lijkt ons geen goed idee. Of je dat dan stap voor stap doet of niet.

Johan

Johan

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2009 - 14:12

De argumenten van jullie overtuigen mij niet.

Ik zie reclame als een PUSH manier van een boodschap communiceren. Het overkomt je, al vraag je er niet om.

Graag zou ik meer focus willen leggen op het PULL mechanisme. Mooi voorbeeld hiervan is internetsites.
Niemand verplicht je om naar de site van de Albert Heijn te gaan.

Een ander voorbeeld is de post. Het is in Nederland verboden om ongeadresserde reclame bij iemand in de bus te stoppen, die zo'n zwart/oranje stikker op de brievenbus hebben zitten.

DIe hebben wij ook, maar we willen nog wel graag de huis-aan-huis weekkrantjes ontvangen.
Want doen de reclame jongens. Stoppen ze alle folders in die weekkrantjes.

Dat moet in mijn ogen verboden worden.

Bellen rond etenstijd door call-centers voor pensioenen, verzekeringen, leningen, etc........ ook verbieden.

Ik zeg niet alles verbieden, maar wel een flinke stap terug.....anders zouden we wel eens kunnen eindigen als de mensen in de film Idiocracy:
http://en.wikipedia.org/wiki/Idiocracy

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2009 - 20:38

De argumenten van jullie overtuigen mij niet.

Je draagt zelf weinig argumenten aan die dit topic een wetenschappelijke psychologische of sociologische discussie zouden maken. Tot nu toe lijkt het mij dat je vooral een - begrijpelijke, daar niet van - ergernis ventileert. Je zal dus met uitgebreider argumentatie moeten komen voor het idee dat reclame een belangrijke determinant is van ecologische problemen. Indien niet kan dit beter naar het café.

• Gast

Geplaatst op 12 februari 2009 - 14:08

Topicstarter heeft het al over verschillende vormen van reclame, het lijkt me dan ook juist om deze uiteen te zetten. Niet elke reclame heeft immers een push factor, het is zelfs maar een klein gedeelte. De meeste reclame is erop gericht om 'identiteit' te geven aan een product of meestal aan een merk. Deze reclame wil iets zeggen als 'houd van mij', tegenover 'koop mij, koop mij'. Internetsites zijn, zoals genoemd, daar een voorbeeld van, zeker wanneer het een bepaalde service biedt, iets ludieks heeft, etc... Maar ook vele spotjes vallen in deze categorie; 'even apeldoorn' bellen heeft overduidelijk geen 'koop mij, koop mij' karakter. Ik denk dat de meeste mensen niet eens zouden weten wat ze dan moesten kopen. Het uiteindelijk doel bij elke reclame-uiting blijft uiteraard het verhogen van de omzet.

Wat een individu of groep consumeert of anderzijds verbuikt wordt ecologische voetafdruk genoemd. Deze 'voetafdruk' is nogal groot in de westerse wereld en andere verstedelijkte gebieden. Groot tov de beperkte bronnen van de aarde en nogal groot in vergelijking met mensen buiten deze gebieden. Het lijkt me zeer aanneemlijk dat het uitzenden van reclame dit versneld groter heeft laten worden. Maar het daadwerkelijke probleem zit hem niet in de reclame an sich als wel het consumeergedrag. Toch kan er ook iets aan deze on-balans gedaan worden zonder drastisch minder te gaan consumeren. Cradle to cradle is een bekende term in deze opties. Ook upcyclen en klimaat neutraal produceren.

Het grappige is dat steeds meer grote bedrijven interesse tonen in cradle to cradle e.d. Juist omdat het hun merk versterkt; het 'houd van mij' aspect wordt ermee aangesproken. In die zin is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook een vorm van publiciteitswinning en daarmee reclame :D.

Veranderd door Magnesium, 12 februari 2009 - 14:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures