[natuurkunde] namen van krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] namen van krachten

Hai allemaal,

Ik heb een experiment om de wrijvingscoefficient te bepalen gedaan op school. Hierbij trok ik een houten blokje aan een newtonmeter horizontaal over verschillende oppervlakken heen. Nu is mijn vraag: hoe heet de kracht die gelijk is een de wrijvingskracht, de kracht waarmee je dus het blokje aan de newtonmeter voorttrekt? Noem je dit dan de spankracht of is het de veerkracht?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes,

Melanie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] namen van krachten

Normaal werkt zo'n meter met een veer dus heb je te maken met een veerkracht ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] namen van krachten

Het antwoord op je vraag is niet zo belangrijk, als het beestje maar een naam heeft. Eigenlijk oefen je de kracht uit met je spieren, en moet die dus spierkracht heten. Daartussen hangt dan een veer, waarbij de krachten tussen de atomen van het veermateriaal ervoor zorgen dat die kracht wordt doorgegeven aan het haakje waarmee je de veerunster aan je blokje vastmaakt, en de krachten tussen de atomen in het haakje zorgen dan dat die veerkracht uiteindelijk overgebracht wordt op je blokje. De krachten in het veermateriaal en je haakje zou je spankracht kunnen noemen, waarbij veerkracht dan blijkbaar óók weer een soort spankracht is.

Kortom, het is allemaal zo precies niet aan te wijzen. Je oefent een kracht uit. Als jij dat X-kracht wil noemen mag dat, zolang je in een uitleg of schets maar duidelijk maakt wat jij met X-kracht bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] namen van krachten

Hoe heet de kracht die gelijk is een de wrijvingskracht, de kracht waarmee je dus het blokje aan de newtonmeter voorttrekt?
Spierkracht, aandrijfkracht

Reageer