[scheikunde]endotherm en exotherm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde]endotherm en exotherm

Hoi allemaal,

ik zit met een paar vragen. Ik snap wat endotherm en exotherm is [ bij endotherm wordt er energie aan de omgeving onttrokken en bij exotherm wordt er energie afgestaan aan de omgeving ] maar ik snap niet hoe je aan een reactievergelijking kunt zien of deze endotherm of exotherm is. En ik snap ook niet hoe je weet welke kant van de reactievergelijking endotherm of exotherm is.

Is het trouwens zo dat bij Binastabel 56 en 57 de reactie exotherm is als er een -teken voor staat en endotherm bij een +teken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde]endotherm en exotherm

Bij een endotherme reactie is de som van vormingsenthalpiën van de produkten groter dan de som van vormingsenthalpiën van de reactanten en de reactie-enthalpie is dan positief, want reactie-enthalpie is gedefinieerd als: {som van vormingsenthalpiën van de produkten} minus {som van vormingsenthalpiën van de reactanten}.

Bij een exotherme reactie is de som van vormingsenthalpiën van de produkten kleiner dan de som van vormingsenthalpiën van de reactanten en de reactie-enthalpie is dan dus negatief.

Je kunt alleen met een tabel met vormingsenthalpiën in éne hand en een rekenmachientje in de andere zien of een reactie endotherm of exotherm is.
En ik snap ook niet hoe je weet welke kant van de reactievergelijking endotherm of exotherm is.
De reactie als geheel is endotherm of exotherm, niet de ene of andere zijde.

Wel is het zo dat als een reactie van links naar rechts endotherm is, de reactie van rechts naar links exotherm is (en omgekeerd).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: [scheikunde]endotherm en exotherm

Okee, hartstikke bedankt voor de uitleg :D .

Reageer