Springen naar inhoud

De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld

• Log in om te kunnen reageren

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 08 februari 2009 - 21:52

Hoe ziet de wereld van een gevechtsduiker eruit?

Gevechtsduikers

De gevechtsduikers van de 11de Genie zijn een elite-eenheid van het Belgische leger. Ze rukken zelden uit maar ze oefenen dag in dag uit. “Om de technieken niet te verleren”, zo klinkt het. Telefacts volgt de kikvorsmannen tijdens een driedaagse training.

De opleiding tot gevechtsduikers is streng. “Je kan zeggen dat 30 tot 50% van de kandidaten al geschrapt wordt tijdens de medische keuring. Nog eens 50% valt af tijdens de cursus”, zegt Kapitein Carl Coucke. Bovendien is duiken “a way of life” , zegt Jan, al 21 jaar gevechtsduiker. “Je kan het niet aanleren aan iemand die het niet in zich heeft. Je bent duiker of je bent het niet.” De kikvorsmannen oefenen meer dan 20 weken per jaar. Toch gaan ze bijna nooit op missie. “Ja, dat is jammer. Ik train al 20 jaar dag in dag uit voor deze job, en ben nog maar 1 keer naar het buitenland geweest”, zegt Jan.

De job van gevechtsduiker is niet ongevaarlijk. Er wordt gedoken met zuivere zuurstof, in plaats van met perslucht. “Zuivere zuurstof”, zo vertelt Carlos, “wordt giftig op 7 meter diepte. Je krijgt dan stuiptrekkingen en je riskeert om te sterven. Als je lang aan zuurstofduiken doet, dan krijg je bovendien ernstige gehoorproblemen.”

Een bijkomend probleem voor de duikers is de koude. Het water waarin ze duiken is vaak amper warmer dan 2°C. “Als je onderkoeld geraakt vermindert je concentratie, en kan je de job echt niet meer uitoefenen.”

De kikvorsmannen moeten in alle omstandigheden het hoofd koel houden. Er wordt dan ook gezegd dat ze geselecteerd worden op basis van een afwijkend psychologisch profiel. “Ja, dat is zo”, vertelt de kapitein. “Wij zitten niet binnen de grenzen van een doorsnee profiel. Wij durven ook meer in bepaalde angstsituaties. Dat is ook nodig.”

Bron Internet, Reportage:Katleen Peeraer

De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld, voor de gevechtsduiker is duiken “a way of life” of “a part of him”. Hij die naar het water kijkt ziet wat anders dan de gevechtsduiker die in het water Is, het verschil tussen kijken en zien. Als de gevechtsduiker luistert zonder te ademen, hoort deze de stilte, stilte is alles wat hij hoort. De gevechtsduiker hoort de stilte, denkt aan de ademhaling en ziet in de ruimte.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2009 - 22:34

Dat klinkt allemaal zeer poëtisch en de reportage ziet er interessant uit, maar wat is het discussiepunt?

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 08 februari 2009 - 22:54

De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld, voor de gevechtsduiker is duiken “a way of life” of “a part of him”. Hij die naar het water kijkt ziet wat anders dan de gevechtsduiker die in het water Is, het verschil tussen kijken en zien. Als de gevechtsduiker luistert zonder te ademen, hoort deze de stilte, stilte is alles wat hij hoort. De gevechtsduiker hoort de stilte, denkt aan de ademhaling en ziet in de ruimte.

Hoe ziet de wereld van de gevechtsduiker tov de rechtop lopende mens en diens wereld eruit?

Van de wereld van de gevechtsduiker is een eerste omschrijving gegeven, nu de rechtop lopende mens?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2009 - 23:26

De rechtop lopende mens is vrij verscheiden hoor, de wereld bestaat niet uit enkel die twee categorieën.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 08 februari 2009 - 23:48

De rechtop lopende mens is vrij verscheiden hoor, de wereld bestaat niet uit enkel die twee categorieën.

De gevechtsduiker is in zijn water wereld categoriek beschreven, van de rechtop lopende mens begrijp ik, dat deze zijn wereld minder goed kent dan de gevechtsduiker, aangezien de rechtop lopende mens zichzelf niet kan beschrijven?.

Veranderd door Mechatronica, 08 februari 2009 - 23:54

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 23:53

De gevechtsduiker is in zijn water wereld categoriek beschreven, van de rechtop lopende mens begrijp ik, dat deze zijn wereld minder goed kent dan de gevechtsduiker, aangezien de rechtop lopende mens zichzelf niet kan beschrijven.

Als Homo Sapiens vind ik dat we de Homo Erectus toch aardig goed beschrijven. Je kunt moeilijk van de Homo Erectus verwachten dat hij zichzelf beschrijft want hij is al een tijdje uitgestorven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:05

Als Homo Sapiens vind ik dat we de Homo Erectus toch aardig goed beschrijven. Je kunt moeilijk van de Homo Erectus verwachten dat hij zichzelf beschrijft want hij is al een tijdje uitgestorven.

Hoe beschrijft de huidige Homo Sapiens, oftewel de wetende mens zichzelf?

Veranderd door Mechatronica, 09 februari 2009 - 00:06

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:15

Hoe beschrijft de huidige Homo Sapiens, oftewel de wetende mens zichzelf?

Als volgt: http://en.wikipedia.org/wiki/Human

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:17

Zo kan je bijna alles doorlinken naar wikipedia...

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:20

Zo kan je bijna alles doorlinken naar wikipedia...

Mechatronica vraagt niet aan één der gebruikers hoe hij zich de mens voorstelt. Hij reageert ook niet met: 'Hoe zie jij de mens?', maar 'Hoe ziet de mens de mens'. Je kunt deze vraag natuurlijk aan 6 miljard mensen stellen, maar de overeenkomsten die ze zullen noemen zijn kort en bondig weergegeven in een wikipedia artikel. Of mechatronica moet duidelijker aangeven waar hij met dit topic naar toe wil.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:22

Blijkbaar heeft de huidige Homo Sapiens, oftewel de denkende mens advies nodig van andere denkende mensen om tot een beeld te komen van hoe deze zichzelf ziet?

Punt: De huidige Homo Sapiens, oftewel wetende mens, kan zichzelf niet beschrijven.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:24

Blijkbaar heeft de huidige Homo Sapiens, oftewel de denkende mens advies nodig van andere denkende mensen om tot een beeld te komen van hoe deze zichzelf ziet?

Punt: De huidige Homo Sapiens, oftewel wetende mens, kan zichzelf niet beschrijven.

Is een gevechtsduiker geen mens?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:25

Da's natuurlijk niet waar Mechatronica het over heeft, hij heeft het over duikers vs. anderen (de gewone stervelingen, zeg maar). Verder heeft hij het over impressies, niet over een wetenschappelijk antwoord. Al vind ik dat zijn vraagstelling uitnodigt tot dergelijke antwoorden: de wetenschap geeft gewoon een ander model dan een poëtische impressie, dan een reportage. Die drie zijn allemaal verschillend van filosofie.

Volgens mij valt de wereld van de gevechtsduiker ook niet in een paar lijntjes te beschrijven, en is elke gevechtsduiker ook meer dan alleen maar gevechtsduiker. Zo hebben ook niet-gevechtsduikers zo veel verschillende beelden van hun werelden als er individuen zijn - wat zeg ik: méér, afhankelijk van de context waarin ze zich bevinden.

Ik vraag me dus in alle eerlijkheid af wat we hier verder mee kunnen.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 09 februari 2009 - 00:47

Hoe ziet de wereld van een gevechtsduiker eruit?

Volgens mij valt de wereld van de gevechtsduiker ook niet in een paar lijntjes te beschrijven, en is elke gevechtsduiker ook meer dan alleen maar gevechtsduiker. Zo hebben ook niet-gevechtsduikers zo veel verschillende beelden van hun werelden als er individuen zijn - wat zeg ik: méér, afhankelijk van de context waarin ze zich bevinden.

Ik vraag me dus in alle eerlijkheid af wat we hier verder mee kunnen.

Van de gevechtsduiker, lees enkelvoud, zijn in een paar "lijntjes" methodiek, werkwijze, training, manier van denken, zien, horen, ademen, voelen, geloven en weten beschreven.

Ik maak hierbij duidelijk onderscheid tussen de beschrijving van de gevechtsduiker en de op zichzelf staande Homo Sapiens, oftewel de wetende mens, die zichzelf niet kan beschrijven.

Als iemand nu eens een Homo Sapiens, oftewel zichzelf kan beschrijven?

En als dat niets wordt voor de wetende mens, beschrijf eens hoe een enkele wetende mens de wereld ziet?

Tja, als dat ook niet lukt voor de wetende mens, beschrijf eens de wereld van de gevechtsduiker?

Veranderd door Mechatronica, 09 februari 2009 - 00:55

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2009 - 02:39

Van de gevechtsduiker, lees enkelvoud, zijn in een paar "lijntjes" methodiek, werkwijze, training, manier van denken, zien, horen, ademen, voelen, geloven en weten beschreven.

Ik maak hierbij duidelijk onderscheid tussen de beschrijving van de gevechtsduiker en de op zichzelf staande Homo Sapiens, oftewel de wetende mens, die zichzelf niet kan beschrijven.

Je maakt hier een heleboel aannamen die jij vanzelfsprekend vindt, maar dat absoluut niet zijn:
  • In de paar lijntjes uit de openingspost zijn methodiek en werkwijze van een gevechtsduiker volledig uiteengezet.
    Weerlegging: Ik heb het gelezen. Ben ik nu getraind of kan ik zelfs maar weergeven waaruit de training bestaat? (Da's een retorische vraag.)
  • In een paar lijntjes valt te beschrijven wat een duiker voelt als hij in het water is.
    Weerlegging: Het betreft hier een kortstondig gevoel van een professional bij de uitoefening van een welbepaalde activiteit. Een dergelijk gevoel van flow valt eenvoudig te beschrijven, maar om de kern te raken heb je meer nodig: literatuur, poëzie, kunst, ... , zaken die dat gevoel niet alleen beschrijven maar ook reflecteren. Indien je het hier niet mee eens bent, moet je gewoon het wiki-linkje van anusthesist doorlezen. Dan ben je er in het algemeen. Vervolgens kun je je op die wetenschap storten die een bepaald aspect van de mens beschrijft.
  • De wereld bestaat slechts uit gevechtsduikers en niet-gevechtsduikers (de andere homo-sapiens).
    Weerlegging: Deze categorisatie stoelt eenvoudigweg nergens op. Onder de niet-gevechtsduikers bevinden zich allerlei slag mensen, van de vermaledijde materialistische wetenschapper tot de spreekwoordelijke putjesschepper.

Uiteindelijk kent ieder slechts zijn eigen wereld. Voor vragen naar beschrijvingen en verklaringen moet je de zaken dus op een hoger plan trekken. Met een categorisatie als bovenstaande en simplificaties kom je er dan niet. Opnieuw is wetenschap, die categoriseert, beschrijft en verklaart op basis van theorie en empirie, een mogelijke uitkomst. Kunst ook, omwille van de evocatie van gevoelens van een ander bij jou. Religie is nog een mogelijkheid.

Dit alles maakt je vraag in mijn ogen ongefundeerd en redundant.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures