Springen naar inhoud

[wiskunde] 2de graads vgl omkeren

• Log in om te kunnen reageren

ivox

ivox

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 07:24

Mijn vgl is zo,

y = R[Ax≤+Bx+1]

Dit moet ik in de vorm van x = , schrijven.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 februari 2009 - 09:30

Mijn vgl is zo,

y = R[Ax≤+Bx+1]

wat dacht je van de abc-formule?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:04

Mijn vgl is zo,

y = R[Ax≤+Bx+1]

Het makkelijkste is om kwadraatafsplitsing toe te passen, dus door Ax≤+Bx+1 als A(x-p)≤+q te schrijven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:34

Het makkelijkste is om kwadraatafsplitsing toe te passen, dus door Ax≤+Bx+1 als A(x-p)≤+q te schrijven.

Doe eens voor dan...ik ben het aan het proberen, maar ik zie echt niet wat voor voordeel dat oplevert :D

ivox

ivox

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:41

wat dacht je van de abc-formule?

Ik bedoel hier echter dat ik een vergelijking wil uitkomen van X ~ Y en niet X = 'een uitkomst'

Ik moet namelijk deze formule gebruiken om waardes te berekenen in functie van Y, een bijkomende opdracht is de waardes berekenen in functie van X, om een of andere reden is de formule met Y als veranderlijke gevraagd.

Bvdz

Bvdz

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:44

LaTeX

Als:
LaTeX

En:
LaTeX
LaTeX

(Als ik geen foutje heb gemaakt, met getallen is het vaak eenvoudiger dan met letters :D)

En LaTeX

Kan je schrijven als:
[tex]\sqrt{\frac{Y-q}{A}} + p = x

wederom: (Als ik geen foutje heb gemaakt, met getallen is het vaak eenvoudiger dan met letters :P)

Veranderd door Bvdz, 09 februari 2009 - 19:46

ivox

ivox

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:51

LaTeX

Als:
LaTeX

En:
LaTeX
LaTeX

(Als ik geen foutje heb gemaakt, met getallen is het vaak eenvoudiger dan met letters :D)

En LaTeX

Kan je schrijven als:
LaTeX

wederom: (Als ik geen foutje heb gemaakt, met getallen is het vaak eenvoudiger dan met letters :P)

Dit snap ik volkomen als je me uitlegt hoe je aan Q en P komt, heeft er iemand ook een afkomst of een naam van deze formule? Wanneer ik mij moet verantwoorden kan ik tenminste erop wijzen dat ik deze formules heb gebruikt om die reden.

ivox

ivox

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 19:59

Excuseer voor mijn domme opmerkingen :D ik snap de redenering nu, alvast bedankt.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 20:57

@Bvdz: Je uitwerking van LaTeX klopt niet. Dit moet namelijk gelijk zijn aan LaTeX . Je moet dan vinden: LaTeX .
Uit y = A(x-p)≤+q volgt overigens: LaTeX .
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2009 - 17:04

@Bvdz: Je uitwerking van LaTeX

klopt niet. Dit moet namelijk gelijk zijn aan LaTeX .

Volgens mij heeft Bvdz wel degelijk gelijk. Dat kwadraat van A in de noemer valt weg tegen de andere A, het minteken staat buiten het kwadraat en blijft dus behouden evenals de -C.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2009 - 19:18

Volgens mij heeft Bvdz wel degelijk gelijk. Dat kwadraat van A in de noemer valt weg tegen de andere A, het minteken staat buiten het kwadraat en blijft dus behouden evenals de -C.

Nee, het klopt niet. Neem LaTeX , dan geldt: LaTeX . Zoals het in de post van Bvdz staat zou moeten gelden: LaTeX . Er moet echter gelden: LaTeX . Werk eventueel Ax≤+Bx+C = A(x-p)≤+q maar eens uit, dan zul je het zien.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2009 - 21:13

LaTeX

Dat lijkt me toch aan elkaar gelijk, of ik moet ergens een grove fout gemaakt hebben (iets met een teken in dat geval). Verder ben ik tegenstander van mintekens vůůr breukstrepen, zoals in LaTeX . Die brengen wat mij betreft enkel verwarring met zich mee. Ik schrijf steeds LaTeX , maar dit terzijde.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2009 - 21:28

Ik heb de rest niet echt gevolgd, maar:

LaTeX

Dat lijkt me toch aan elkaar gelijk, of ik moet ergens een grove fout gemaakt hebben (iets met een teken in dat geval).

In het midden maak je een tekenfout, je schrijft -x/z-y/z = -(x-y)/z in plaats van -(x+y)/z.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2009 - 11:53

Ik heb de rest niet echt gevolgd, maar:

In het midden maak je een tekenfout, je schrijft -x/z-y/z = -(x-y)/z in plaats van -(x+y)/z.

LaTeX
Quitters never win and winners never quit.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2009 - 19:45

LaTeX

. Die brengen wat mij betreft enkel verwarring met zich mee. Ik schrijf steeds LaTeX , maar dit terzijde.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om geen mintekens in de teller of de noemer te hebben, vandaar dat ik dus een voorstander van mintekens vůůr breukstrepen ben. Als je je realiseert dat LaTeX en dus ook LaTeX is er naar mijn mening weinig kans voor verwarring.

Veranderd door mathreak, 11 februari 2009 - 19:47

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures