Botskracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Botskracht

Een staaf massief staal met een diameter van 30 mm en een lengte van 8 meter wordt over een transportbaan getransporteerd met een snelheid van 65 m/min.

De staaf botst tegen een stalen plaat aan.

De plaat is 10 mm dik, 80 mm hoog en 450 mm breed.

De plaat is aan de zijkanten ingeklemd dus werkt in principe als een bladveer.

Is de botskracht te berekenen door de doorbuiging van de plaat te zien als de remweg van de staaf?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Botskracht

[/quote]Probeer eerst de eenp. vertraagde beweging. Dat F=ma.

Deze F is een benadering, want de F en a nemen tijdens het botsen toe.

Berichten: 4

Re: Botskracht

Heb je verder in dit geval iets aan de kinetische energie van de staaf?

E = 0,5 m*v2

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Botskracht

Is de botskracht te berekenen door de doorbuiging van de plaat te zien als de remweg van de staaf?


Moet je wel de doorbuiging geven... of mag je alleen bovenstaande gegeven gebruiken?

Berichten: 4

Re: Botskracht

Moet je wel de doorbuiging geven... of mag je alleen bovenstaande gegeven gebruiken?


Nee, de doorbuiging is ook niet bekend dus ik zit er een beetje mee hoe ik dit aan moet pakken.

Alleen de materiaalgegevens zijn bekend en de snelheid van de staaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Botskracht

breuer schreef:Nee, de doorbuiging is ook niet bekend dus ik zit er een beetje mee hoe ik dit aan moet pakken.

Alleen de materiaalgegevens zijn bekend en de snelheid van de staaf.
Je zult op het einde toch ergens de doorbuiging moeten berekenen (sterkteleer :D ) en dan vervolgens moet je kunnen zeggen met hoeveel kinetische energie de staaf op de plaat knalt en het lijkt mij zo dat je daar toch de dichtheid van de staaf voor nodig hebt om aan de massa te komen en vervolgens de kinetische energie te kunnen berekenen.

Of zou de dichtheid/massa uiteindelijk weg te delen zijn tegen de dichtheid/massa van de plaat :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Botskracht

Nee, om de botsKRACHT te berekenen ontkom je er niet aan op een of andere wijze de botsWEG te weten te komen.

Ik denk dat we die plaat wel als een bladveer mogen beschouwen, met een veerconstante (bij benadering dan toch wel).

Daarom vermoed ik dat met de afmetingen van de plaat en een of andere materiaalconstante zo'n veerconstante berekend zal moeten worden. Geen idee hoe overigens.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Botskracht

breuer schreef:Nee, de doorbuiging is ook niet bekend dus ik zit er een beetje mee hoe ik dit aan moet pakken.

Alleen de materiaalgegevens zijn bekend en de snelheid van de staaf.
Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat de massa van de staaf wel bekend is.

De staaf heeft een dichtheid van 7,86 kg/dm3

Massa van de staaf is dus 44,45 kg.

De kinetische energie van de staaf is dus 0,5*m*v2 = 26,08 J

Alleen hoe komen we nu aan de doorbuiging?

Reageer