[Scheikunde] fosforhalogeenverbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[Scheikunde] fosforhalogeenverbindingen

Een examenvraag waar ik niet uitkom.. betreffende ruimtelijke bouw van moleculen. Kan iemand me hiermee helpen?

Van de fosforhalogeenverbindingen PCl3 , PCl3F2 en PCl5 blijkt alleen PCl3 een polaire stof te zijn.

Alleen PCl3 heeft een dipoolmoment. Van de andere twee genoemde fosforhalogeenverbindingen is het dipoolmoment gelijk aan 0.

Vraag: Beschrijf of teken de ruimtelijke bouw van de moleculen van elk van de genoemde verbindingen en geef een toelichting daarbij waaruit blijkt waarom PCl3 wel en de andere twee verbindingen geen dipoolmoment bezitten.

Uit metingen blijkt dat de stof BCl3 geen dipoolmoment heeft.

Vraag: Leg uit welke vorm een molecuul van de stof BCl3 blijkbaar heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [Scheikunde] fosforhalogeenverbindingen

Eigenlijk weet ik de covalentie van P en B niet :shock: .. als ik die wist zou k je wel verder kunnen helpen.. zou je die is kunnen geven?
huh?

Berichten: 63

Re: [Scheikunde] fosforhalogeenverbindingen

Eigenlijk weet ik de covalentie van P en B niet   :shock: ..  als ik die wist zou k je wel verder kunnen helpen.. zou je die is kunnen geven?
oei.. covalentie is toch hoeveel lading die heeft ? (k ben het ook zowat vergeten ;) ).

P heeft -3

B heeft +3

Re: [Scheikunde] fosforhalogeenverbindingen

voor vraag 2 kom ik idd uit dat de dipool gelijk is aan nul. Dit komt omdat BCl3 een planaire molecule is met 3 dezelfde substituenten. Het verschil van lading wordt binnen de molecule opgeheven.

Maar voor PCl3 vind ik een dipool van 1,57 D en de molecule is niet planair. Maar voor PCl3F2 en PCl5 vind ik respectievelijk een dipool van 0,84D en 0,57D. Mss heeft iemand anders hier een verklaring voor?

Reageer