[scheikunde]vsepr-methode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde]vsepr-methode

Ik zit een beetje in de knoop met de VSEPR-methode. Ik snap wel het eerste gedeelte met het aantal omringende atomen maar ik begrijp niet helemaal hoe je het aantal niet-bindende elektronenparen kunt bepalen. Je moet van het aantal valentie-elektronen de covalentie aftrekken maar ik snap niet precies hoe je het aantal valentie-elektronen kunt bepalen. Kan iemand mij deze laatste stap uitleggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde]vsepr-methode

iemand die een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [scheikunde]vsepr-methode

bedoel je gewoon de lewis-structuur?

De valentie-elektronen zijn normaal gesproken de elektronen die op de buitenste schil van de atomen zitten

Bij koolstof is dit bijvoorbeeld 4, bij waterstof 1 etc...

Simpel voorbeeldje:

Bij zuurstof (O2) heb je bijvoorbeeld 6+6 = 12 valentie-elektronen en je hebt 8 elektronen nodig per zuurstofatoom (= 16 in totaal) om de octetstructuur te bereiken. Je hebt dus (16-12)/2 = 2 covalente bindingen nodig.

Nadat je de dubbele binding tussen de zuurstofatomen hebt getekend, heb je nog 12-4 = 8 elektronen of 4 elektronenparen over. Elk zuurstofatoom heeft al 4 elektronen van de dubbele binding, dus elk zuurstofatoom heeft nog 2 elektronenparen nodig om aan 8 elektronen op zijn buitenste schil te komen.

Algemeen:

#valentie-elektronen = aantal elektronen dat een atoom normaal gesproken op zijn buitenste schil heeft staan

#covalente bindingen = (#atomen nodig voor octetstructuur van alle atomen - # valentie-elektronen)/2

#niet-bindende elektronen = de rest^^

Reageer