[scheikunde]zeewater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde]zeewater

Hallo

Ik moet als eerste een aantal ionen kunnen aantonen in zeewater.

Wat het meest in zeewater voor komt volgens de binas

chloride

natrium

sulfaat = 2,715 gL

magnesium = 1,304gL

calcium = 0,410gL

chloride is geen probleem om aan te tonen via een neerslag reactie

maar de natrium gaat niet lukken via een neerslag reactie, hoe ga ik dit doen ??

En de stoffen sulfaat, magnesium, calcium zijn die hoeveelheden g per Liter nog wel aantoon baar ?

Het was niet de bedoeling om alles aan te tonen wat er in zit, alleen wat mogelijk is voor een middelbare scholier.

En dan moet ik de hoeveelheid NaCl bepalen in het zeewater :D

Moet ik daar als eerste gewoon indampen ?? en hoe verder.

Re: [scheikunde]zeewater

Ok het aantonen van natrium is ook geen probleem meer.

Nu alleen nog de hoeveelheid aantonen van NaCl in zeewater.

iemand ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde]zeewater

Hydrogen economy is a Hype.

Re: [scheikunde]zeewater

Dan heb ik de hoeveelheid chloride

niet de hoeveelheid natriumchloride

en dat moet ik weten.

Berichten: 817

Re: [scheikunde]zeewater

Als ik weet dat ieder getrouwd koppel bestaat uit een man en een vrouw.

en ik zeg je: Er wonen 10.000 getrouwde vrouwen in mijn stad, kan je dan achterhalen hoeveel getrouwde mannen er wonen?

Hoeveel koppels er dus zijn?

Iedere natrium bevat 1 chlooratoom en 1 natriumatoom.

Als je weet hoeveel chlooratomen je hebt, kan je dan achterhalen hoeveel natriumionen je hebt?

Kan je dan achterhalen hoeveel 'zout' je had ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Re: [scheikunde]zeewater

bedoelt u misschien ??

iedere NaCl bevat 1 chlootatoom en 1 natriumatoom ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde]zeewater

Iedere natrium bevat 1 chlooratoom en 1 natriumatoom.

Als je weet hoeveel chlooratomen je hebt, kan je dan achterhalen hoeveel natriumionen je hebt?
Ik wil me hier als leek niet teveel tegenaan bemoeien, maar als ik NaCl en bijv. K2SO4 in één pot water oplos, kan ik daarna toch niet meer zeggen hoeveel NaCl en K2SO4 erin zit? Hoogstens hoeveel Na, hoeveel Cl, hoeveel K en hoeveel SO4? .

De vraag:
de hoeveelheid natriumchloride

en dat moet ik weten.
is toch in principe onbeantwoordbaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [scheikunde]zeewater

lijkt me sterk, is een opdracht voor een 5havo leerling, dan zal die toch denk wel antwoord baar zijn.

Is het niet zo

waneer ik bijvoorbeeld ! 35,45 gram chloor heb , dat is dus 1 mol

NaCl 1:1 dan heb ik dus 22,99 gram natrium ??

of kan het zo niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde]zeewater

Dat kan alleeen als de Na en de Cl uitsluitend afkomstig waren van NaCl. Stel nou dat een deel van het chloride in zeewater afkomstig was van KCl, en een deel van het natrium uit NaHCO3. Dan is het onmogelijk om te zeggen hoeveel NaCl er in zeewater zit, of hoeveel NaCl er ooit in is gegaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [scheikunde]zeewater

Als je het zo uitgebreid moet gaan onderzoeken zal je een kwantitative bepaling van je kation (Na+) moeten gaan doen.

Dit kan neerslaan in een complex met het atoom U (uraan) erin. Dit lijkt me dus erg onwaarschijnlijk in 5HAVO.

Daarnaast is de hoeveelheid Cl- in 'zout water' voor het allergrootste deel afkomstig van je NaCl.

De andere stoffen zoals KCl (wat overigens zelfs giftig is, om even op Jan in te pikken), en andere chloorverbindingen zullen niet erg veel opwegen tegen het aandeel van je zout.

Daarom denk ik dat je mag zeggen:

als ik 1 mol Cl- heb, zou dit afkomstig zijn van 1 mol NaCl.
bedoelt u misschien ??

iedere NaCl bevat 1 chlootatoom en 1 natriumatoom ?
Uiteraard. Typfout daar.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde]zeewater

KCl is pas giftig als je er zoveel van eet dat je je Na/K balans verstoort.

Hoe dan ook: Dat het grootste deel van het natrium en van het chloride in zeewater afkomstig zijn van NaCl is extra informatie, die je ofwel moet aannemen, ofwel ergens van internet of een andere bron moet plukken. Dat kan natuurlijk wel, maar is niet evident.

Los daarvan gaat het om het principe, dat is namelijk zeer wezenlijk: Als je de hoeveelheid van stof A in een oplossing wil bepalen moet je zeker weten dat je stof A meet, en dat de meting niet wordt beïnvloed door stoffen B en C die ook nog aanwezig kunnen zijn.

Een ander principe is misschien nog wel belangrijker: Doordat er ook in zeewater al mogelijk zouten zijn neergeslagen is het helemaal niet vanzelfsprekend dat Na en Cl in zeewater in de verhouding 1:1 voorkomen, zelfs als de ionen oorspronkelijk allemaal afkomstig waren uit NaCl. De bepaling van de hoeveelheid NaCl heeft dan vanzelfsprekend geen zin.

Een kwantitatieve bepaling van Na is overigens ook mogelijk met AAS, atomaire absorptiespectroscopie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde]zeewater

Om nogmaals op te merken dat een kritische blik op de vraagstelling belangrijk is, NaCl is een (niet opgelost) zout. Bepalen hoeveel er hiervan in zeewater zit is zeker mogelijk, dit is een kwestie van filtreren, en vervolgens bepalen met welk zout en met hoeveel hiervan je te maken hebt.

Tobias, zou je de exacte en volledige vraagstelling kunnen geven. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk afhankelijk van de interpretatie van jou vraag, door de volledige vraagstelling te posten kunnen we gerichter antwoord geven.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [scheikunde]zeewater

OPDRACHT

Bedenk een methode om de hoeveelheid NaCl (natrium- en chlorideionen samen) te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde]zeewater

'NaCl' en 'natrium- en chlorideionen' samen zijn 2 verschillende dingen, de vraagstelling is nogal beroerd. Daar kan jij niks aan doen, de gene die de opdracht heeft verzonnen wel (hopelijk).

Je kan dus kijken naar NaCl, dus onopgeloste zouten, alternatief zou je dus ook kunnen kijken hoevele Natrium ionen en chloride ionen voorkomen. Hiervoor kan je de methoden die hierboven zijn genoemd gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer