[wiskunde] po vlakvulling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[wiskunde] po vlakvulling

Hallo iedereen

ik moet voor wiskunde een po maken over vlakvulling, hierin moet ik antwoord geven op verschillende vragen zouden jullie willen kijken of wat ik antwoord een beetje correct is en mogelijk mij hierin verbeteren?

Vraag 1.

Hoe groot zijn de hoeken van een gelijkzijdige driehoek en van een vierkant?

De hoeken van een gelijkzijdige driehoek zijn 60˚ samen is dit dus 3*60=180˚ van een vierkant zijn de hoeken 90˚ samen is dit dus 4*90=360˚ dit is logisch want het is het dubbele van 180˚ en uit 1 vierkant kan je 2 driehoeken halen

Hoe bereken je de hoeken van andere regelmatige veelhoeken? En is er een algemene formule voor de hoek van de regelmatige n-hoek?

De hoeken van regelmatige veelhoeken kan je makkelijk berekenen met de volgende formule

(Ν∙180˚-360˚)/N

Dit kan je makkelijker schrijven als:

180˚-(360˚)/N

Vraag 2.

Welke regelmatige veelhoeken kan je zo tegen elkaar aanleggen dat er geen tussenruimtes overblijven?

Dit kan bij alle veelhoeken waarbij Het aantal hoekpunten wat tegen elkaar aangrenst aan de buitenkant samen 360˚ word. Een voorbeeld een patroon met 6 hoeken die tegen elkaar aan liggen. 180-360/6=120˚ bij het patroon grenzen er 3 hoekpunten aan elkaar dat word dus 3*120˚=360˚ dit figuur kan dus goed gebruikt worden.

Een voorbeeld van een figuur dat niet goed gebruikt kan worden is de vijfhoek 180-360/5=108. Dit figuur kan het grondvlak dus niet goed vullen want er blijft 36˚ over namelijk 3*108=324˚

alvast bedankt

MarsMuziek

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Ik kan me eigen bericht niet veranderen vandaar dat ik vraag 3 (en eventueel vraag 4 later) erachteraan post

Vraag 3.

Kan je met een willekeurige driehoek als basisfiguur een vlak vullen
?

Ja dit kan omdat elke willekeurige driehoek samen 180˚ is (als je 2 willekeurige driehoeken tegen elkaar aanlegt word het een vierkant 2*180=360) dus perfect voor vlakvulling.

alvast bedankt

MarsMuziek

Berichten: 74

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Alleen rechthoekige, gelijkzijdige driehoeken vormen samen een vierkant, de rest vormt een parallellogram. (Ook geschikt voor vlakvulling).

Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bij vraag 2 bedoelt.

Vraag 1 is naar mijn weten correct, misschien kan je daar nog aantonen waarom of hoe de formules werken.

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Bedankt voor het beantwoorden

en wat snap je van vraag 2 niet dan de vraag of het antwoord?

Berichten: 74

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Het antwoord, ik zeg niet dat het niet klopt, ik snap alleen niet wat je bedoelt:
Het aantal hoekpunten wat tegen elkaar aangrenst aan de buitenkant
... met dit,
3 hoekpunten aan elkaar
... en dit.

Misschien kan je er een afbeelding bij doen?

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

wis.JPG
wis.JPG (8.51 KiB) 832 keer bekeken


De zwart gearceerde randen zijn de hoekpunten waar ik het over had die moeten volgens mij samen 360 graden worden, hopelijk is het zo duidelijker

Berichten: 74

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Nou snap ik het :D .

Dan kan je beter zeggen dat je moet kijken of
\(\frac{360^\circ}{hoek-van-regelmatige-veelhoek}\)
een heel getal is.

En probeer daar eens een formule van te maken door "hoek van regelmatige veelhoek" in te vullen :P

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Dat snap ik dan weer niet helemaal :D

Berichten: 74

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Geen probleem, je zegt:
Dit kan bij alle veelhoeken waarbij Het aantal hoekpunten wat tegen elkaar aangrenst aan de buitenkant samen 360˚ word.
1) De hoeken moeten samen 360˚ zijn (zoals je al zegt :D )

2) Alle hoeken zijn even groot.

3) De hoeken moeten tegen elkaar liggen, zodat er geen ruimte tussen ziet --> rest = 0.

Als we nu eerst het voorbeeld van een driehoek nemen:

één hoek is 90˚, dus hoeveel hoeken kunnen er tegen elkaar?

Nou, de hoeken bij elkaar opgeteld zijn maximaal 360˚, dus
\(\frac{360^\circ}{60^\circ}\)
=
\(6\)
.

Dus er kunnen precies 6 hoeken tegen elkaar liggen. Dit is een heel getal, dus blijft er geen tussenruimte over (rest = 0).

Nu met 5-hoeken:

één hoek is 108˚, dus hoeveel kunnen er tegen elkaar?

Nou de de hoeken bij elkaar opgeteld zijn maximaal 360˚, dus
\(\frac{360^\circ}{108^\circ}\)
=
\(3\frac{1}{3}\)
.

Hier passen dus drie hoeken tegen elkaar, maar houd je nog plek over voor
\(\frac{1}{3}\)
hoek (rest =
\(\frac{1}{3}\neq0\)
). Dus deze kan niet voor vlakvulling worden gebruikt.

Dit is in principe ook de methode die je zelf hebt gebruikt :P .

Als we nou kijken naar de formule die gebruikt is, is dat
\(\frac{360^\circ}{hoek-van-regelmatige-veelhoek}\)


En de formule voor de "hoek van een regelmatige vierhoek" had je zelf al:
\(\frac{Ν∙180\circ-360\circ}{N}\)
Probeer dit eens in te vullen en er iets moois van te maken, ik hoop iig dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Oke dankje wel dar snap ik wel:)

Nu mijn volgende vraag waar ik totaal niet uitkom
naamloos.JPG
naamloos.JPG (37.08 KiB) 836 keer bekeken
Op de vorige pagina ze je de Cairo betegeling (fig. 7) . Met symmetrische, wel gelijkzijdige maar niet gelijkhoekige vijfhoeken. In Cairo zijn daar straten mee geplaveid.

Wat opvalt in het patroon is dat er zowel punten zijn waar vier tegels bij elkaar komen als punten die zijn ingesloten door drie tegels. Bij de punten waar vier tegels samenkomen zijn er vier hoeken gevormd.

Vraag 6: Beredeneer hoe groot die hoeken zijn.

Door dit antwoord weet je heb je gelijk de grootte van twee van de vijf hoeken van de vijfhoek.


Hier heb ik wel een antwoord op gevonden namelijk 90graden aangezien de 4 hoeken die samenkomen totaal 360 moeten zijn dus dan is het 360/4=90 graden



Vraag 7: Laat met berekeningen zien hoe groot de andere hoeken van de vijfhoek zijn.


zelf kwam ik op 120 graden uit dit omdat een vijfhoek totaal 540 graden is maar volgens mij klopt dit niet als je naar de afbeelding kijkt zie je dat je 2 hoeken van 90 graden hebt en nog 2 hoeken die gelijk zijn en 1 hoek die anders is het kan dus eigenlijk niet dat alle drie de hoeken 120 graden zijn. alleen zou ik totaal niet weten hoe ik nu aan de graden van de overige drie hoeken kom.

Hopelijk kunnen jullie me hier nog mee helpen:)

Met vriendelijke groeten,

MarsMuziek

Berichten: 74

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Voor vraag 6 mis je de opmerking dat de 4 hoeken even groot zijn :P

Voor vraag 7 heb ik zo geen voor de hand liggende oplossing maar zo kan je de hoeken uitrekenen:

Afbeelding

Sorry voor de onduidelijke tekening, ik heb hier alleen paint :D .

Alle "buitenste" zijden zijn van lengte L.

Hier zijn driehoek BCD en ADE twee gelijkbenige rechthoekige driehoeken. Dat houdt in dat de hoeken met het bolletje 45˚ zijn.

lengte K bereken je met de stelling van Pythagoras:
\(K = \sqrt{L^2 + L^2} = \sqrt{2L^2} = L * \sqrt{2}\)
Als we nu naar de helft van de gelijkbenige driehoek ABD kijken, hebben we een rechthoekige driehoek. (De lijn om ABD door midden te doen staat er al).

Voor de lengte van lijn M gebruiken we wederom Pythagoras:
\(M = \sqrt{K^2 - (\frac{1}{2}L)^2} = \sqrt{L^2 * 2 - \frac{1}{4}L^2} = \sqrt{\frac{7}{4} * L^2} = L * \sqrt{\frac{7}{4}}\)
Hoek x is dan:
\(\sin^{-1}\left(\frac{m}{L*\sqrt{2}}\right) = \sin^{-1}\left(\frac{L*\sqrt{\frac{7}{4}}}{L*\sqrt{2}}\right) = \sin^{-1}\left(\frac{\sqrt{\frac{7}{4}}}{\sqrt{2}}\right) \approx 69,30^\circ\)
De bovenste punt is dan:
\(180^\circ - 2 * 69,30^\circ = 41,41^\circ\)
Conclusie: hoek A = hoek B = 45˚ + 69,30˚ = 114,3˚

Hoek D = 2 * 45˚ + 41,41˚ = 131.41˚

(Controle:
\(2* 69.30^\circ + 131.41^\circ \approx 360^\circ\)
(het is dus iig mogelijk)

PS ik ben me af aan het vragen of ik geen voor de hand liggende makkelijke oplossing over het hoofd zie :D

Berichten: 11

Re: [wiskunde] po vlakvulling

Dankje wel voor de oplossing alleen er moet denk ik nog een andere simpelere oplossing zijn en voor mij word het moeilijk dit te gebruiken aangezien we dit nog nooit behandeld hebben zo. en dan zal me docent ook raar van opkijken:P

Hopelijk kom jij of iemand anders met een ''makkelijkere'' oplossing

Groeten

MarsMuziek

Reageer