[scheikundé] chloor in bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikund

Hallo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen! PO gaat als volgt:

Bleekwater is een oplossing van NaCl en NaClO in gelijke concentraties. Als het speciaal bedoeld is voor gebruik als toiletreiniger bevat het soms ook nog een verdikkingsmiddel. In dit practicum werk je met het gewone 'dunne' bleekwater. Op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld in gram NaCIO per 100 mL (4 gram/100 mL). ClO- wordt niet rechtstreeks getitreerd met thio, het wordt eerst omgezet in chloor volgens onderstaande reactievergelijking:

ClO- (aq) + Cl- + 2H+ (aq) --> H2O (l) + CL2 (aq)

Het onstande chloor laten we reageren met kaliumjodide oplossing tot o.a. jood. Het gevormde jood bepalen we door een titratie met thio.

Bleekwater uit de fles is te geconcentreerd, daarom krijg je bleekwater dat 10x verdund is. Schenk wat van het verdunde bleekwater in een bekerglas en pippeteer hiervan 10,00 mL in een erlenmeyer.

Voeg nu met een maatcilinder een mengsel van 10 mL 1M kaliumjodide-oplossing en 20 mL 1M zwavelzuuroplossing toe. Sluit de erlenmeyer af met de bijbehorende stop en zwenk een minuutje voorzichtig, laat de erlenmeyer nog 3 minuten staan. Titreer vervolgens met natriumthiosulfaat tot het kleurloos wordt.

titratie met natriumthiosulfaat:

1e meting (in mL):

beginstand: 42,45

eindstand: 30,65

toegevoegd: 11,80

2e meting (in mL):

beginstand: 33,25

eindstand: 44,65

toegevoegd: 11,40

gemiddelde toevoeging van deze twee metingen = 11,60 mL

(grove meting, maar het moest snel gedaan worden...)

Vragen:

1. Bereken de molariteit van NaClO in het verdunde bleekwater. (neem aan dat de reactievergelijking wel nodig zal zijn voor de molverhouding..)

2. Bereken de molariteit van NaClO in het onverdunde bleekwater. (idem als bij vraag 1.)

3. Bereken het gehalte werkzaam chloor in gram/100 mL. (geen idee hoe ik moet beginnen.... :D )

Zou top zijn als jullie me hierbij kunnen helpen! Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikund

iemand die een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikund

iemand die een handje kan toesteken?
We zullen eens een poging wagen (topic niet eerder opgemerkt).
alita22 schreef:(...)ClO- wordt niet rechtstreeks getitreerd met thio, het wordt eerst omgezet in chloor volgens onderstaande reactievergelijking:

ClO- (aq) + Cl- + 2H+ (aq) --> H2O (l) + CL2 (aq)

Het onstande chloor laten we reageren met kaliumjodide oplossing tot o.a. jood. Het gevormde jood bepalen we door een titratie met thio.

(...)

Voeg nu met een maatcilinder een mengsel van 10 mL 1M kaliumjodide-oplossing en 20 mL 1M zwavelzuuroplossing toe. (...)
Waarom voegt men de kaliumjodide-oplossing en de zwavelzuuroplossing toe?

En, wat is de reactievergelijking van jood en thiosulfaat?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer