Viscositeit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 92

Viscositeit

Ok mijn profielwerkstuk gaat over de viscositeit van non-newtoniaanse vloeistoffen. Maar ik blijf eigenlijk een beetje steken bij het woord viscositeit.

Ik heb al wel tientallen sites afgezocht om er achter te komen wat de viscositeit aangeeft en wat je met de waarden van viscositeit kan.

Ik weet dat de viscositeit de stroperigheid van een stof aangeeft gegeven in Pa. s. en ik weet ook hoe je de viscositeit kan berekenen. maar wat kan je nou precies met de viscositeit berekenen?

Bijvoorbeeld bij de soortelijke warmte van een stof kan je afleiden dat je een bepaalde hoeveelheid energie nodig hebt om die stof zoveel graad te laten stijgen. Maar bij viscositeit lukt me dat niet.

Ik neem aan dat de viscositeit een soort van weerstand aangeeft.

Stel nou dat ik een voorwerp heb (bijvoorbeeld een lichaam) die ik laat zinken in een newtonse vloeistof. Hoe bereken ik met behulp van de viscositeit en andere waarden (bijv. oppervlakte, massa, volume) de maximale snelheid dat het bereikt?

Dit zou toch te doen moeten zijn?

kort gezegd: wat geeft de viscositeit aan en wat kan je er mee?

Berichten: 308

Re: Viscositeit

Kijk hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Stokes

De viscositeit staat in de noemer. Met deze wet kun je de viscositeit meten.

De viscositeit heeft grote invloed op de stromingseigenschappen, dus b.v. op het drukverschil dat nodig is om een bepaald debiet te krijgen, op golfvorming (probeer maar eens een golf in stroop te maken), etc.

Reageer