[sterkteleer] t-ligger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

[sterkteleer] t-ligger

Hallo Allemaal,

Ik heb een de opdracht gekregen om te berekenen op welk moment een ligger (op 2 steunpunten) wel/niet bezwijkt. Met een puntlast in het midden van de ligger.

Ik heb een T-profiel gekregen (8x37mm of 8x17mm)

De ligger mag niet langer zijn dan 1000mm en niet korter dan 500mm

Het hout dat we moeten gebruiken om deze ligger te maken heeft een buigspanning van 24N/mm2

De ligger mag niet langer zijn dan 1000mm en niet korter dan 500mm

Ik heb geen natuurkundige achtergrond en ik vind steeds niet de juiste formules!

Ik hoop dat iemand mij ook kan helpen en mij misschien een formule geven voor de berekening hiervan

Groetjes,

En Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] t-ligger

Dit topic past beter in Constructie- en sterkteleer en is derhalve verplaatst.

Weet je hoe je de spanning berekend t.g.v. van één buigend moment?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: [sterkteleer] t-ligger

Oke prima.

Ik zou het niet weten. Ik zag ergens anders op het forum dat er een formule bestaat voor alle soorten liggers, de H, de koker, de U, alles is voorbij gekomen. Dus ik voreg me af of voor de T ligger ook zo'n formule bestaat.

Ik weet niet hoe je de spanning berekend t.g.v. een buigend moment. Ben benieuwd!

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] t-ligger

In de sterkteleer beschouwd men een buigend moment. Korte inleiding tot het begrip: indien je het buigend moment ergens in een ligger wil weten dan zal je in dat punt één snede moeten maken en één van beide delen beschouwen. Om deze delen van de constructie in evenwicht te houden zal je krachten moeten invoeren: één moment, een horizontale en een verticale kracht. Dat moment noemt men het buigmoment. Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Buigmoment .

Je zal het maximale buigmoment nodig hebben in de ligger.

Snap je het al tot hier?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer