[natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Hey allemaal,

ik moet morgen mijn profielwerkstuk presentatie doen, ik heb alleen een vraag over hoe ik iets moet onderbouwen.

ik wilde weten of men zonnepanelen op een vliegtuig zou kunnen bouwen en dat die de motor konden "helpen".

het antwoord is daarop nee..men kan (nog) geen Boeing laten vliegen op zonne-energie omdat het rendement van de zonnecellen veel te laag is (5%-10%) hierdoor geven de zonnepanelen meer weerstand dan dat ze uiteindelijk aan energie zullen winnen.

het lijkt mij ook dat die straalmotoren werken doordat er lucht op wordt gezogen, er wordt kerosine bij gedaan en dat mengsel wordt ontbrandt. er ontstaat een grote kracht die de motor uitgaat waardoor het vliegtuig naar voren wordt geduwd....maar als je op zonne-energie wil vliegen dan moet je elektro motoren gaan gebruiken..

die kunnen helemaal niet veel vermogen leveren..en je moet dan ook grote accu's in een vliegtuig bouwen.

en nu mijn vraag :D klopt dit verhaal (want ik heb alles ook maar van wikipedia en andere sites) en hoe kan ik die laatste zin hierboven het beste onderbouwen...want ik kan er niet veel info over vinden..

hoop snel op jullie reactie :P

StanvanMierlo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

het antwoord is daarop nee..men kan (nog) geen Boeing laten vliegen op zonne-energie omdat het rendement van de zonnecellen veel te laag is (5%-10%) hierdoor geven de zonnepanelen meer weerstand dan dat ze uiteindelijk aan energie zullen winnen.
Dit stukje is nou juist volgens mij een zwakke plek. Er is al gevlogen, puur op zonne-energie. Goed, dat is dan wel met een experimenteel vliegtuig, en niet met een standaard-jumbo.

Afbeelding

Wil je dat verdedigen dan zou ik er graag eens een ruw berekeningetje van zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Jan van de Velde schreef:Dit stukje is nou juist volgens mij een zwakke plek. Er is al gevlogen, puur op zonne-energie. Goed, dat is dan wel met een experimenteel vliegtuig, en niet met een standaard-jumbo.

Afbeelding

Wil je dat verdedigen dan zou ik er graag eens een ruw berekeningetje van zien.
nee ik wil graag uitleggen dat het nu nog onmogelijk is...ik heb het ergens gelezen (sorry weet niet precies meer waar) dat het nog niet kan omdat het rendement te laag is..dat rendement staat op de site van het VROM maar er is een verschil tussen een vliegtuig van 315 (geloof ik) kilo en 400.000 kilo.. als je zeg maar met de formule Ezw= MxGxH doen (das de formule van de zwaarte energie) zie je dat een boeing een veel grotere massa heeft en een veel hogere hoogte (althans das wel de bedoeling) en dan heb je veel meer energie nodig om die zwaarte-energe te overbruggen...denk ik dan :D ...

is dit goed? en hoe kan ik dat zeggen want ik mag maar een kwartier met z'n 2en presenteren..en moet ik het wel zeggen of wordt het dan te ingewikkeld?

by the way..dank voor je reactie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Wacht, voordat we misverstanden krijgen. Blijkbaar kan de installatie om zonne-energie in beweging om te zetten, dwz de cellen, de accu's en de motoren, zichzelf én een frame optillen. Een Boeing heeft al een frame. Dwz (volgens mij) dat zo'n installatie een Boeing kan meehelpen. Maar inderdaad, zuiver op zonne-energie krijg je een Jumbo niet de lucht in. Nu niet, en nooit niet. Ook voor zonnecellen met 100% rendement kun je dat wel ruwweg berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Wacht, voordat we misverstanden krijgen. Blijkbaar kan de installatie om zonne-energie in beweging om te zetten, dwz de cellen, de accu's en de motoren, zichzelf én een frame optillen. Een Boeing heeft al een frame. Dwz (volgens mij) dat zo'n installatie een Boeing kan meehelpen. Maar inderdaad, zuiver op zonne-energie krijg je een Jumbo niet de lucht in. Nu niet, en nooit niet. Ook voor zonnecellen met 100% rendement kun je dat wel ruwweg berekenen.
super dankjewel! ik hou het gewoon bij dat het niet mogenlijk is om een Boeing volledig op zonne-energie te kunnen laten vleigen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Een Boeing heeft al een frame. Dwz (volgens mij) dat zo'n installatie een Boeing kan meehelpen. Maar inderdaad, zuiver op zonne-energie krijg je een Jumbo niet de lucht in.


Maar hoe stel je je dat dan voor? Een elektromotor en propeller op een modern verkeersvliegtuig dat M 0.8 tot 0.9 vliegt zal immers alleen maar luchtweerstand betekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] controle + hulp bij onderbouwing , vliegen op zonne-energie

Een elektromotor en propeller op een modern verkeersvliegtuig dat M 0.8 tot 0.9 vliegt zal immers alleen maar luchtweerstand betekenen.
Tja, daar zou je ook wel eens gelijk in kunnen hebben, minstens die propeller dan toch. Geen idee of door een of andere technische aanpassing die energie nuttig aan te wenden zou zijn dan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer