[biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Hoi,

Ik ben bezig met mijn profiel werkstuk naar verschillende lichtsoorten in kassen en de groei van planten.

Nu heb ik een vraag, en hoop ik dat hier iemand is die mij misschien uit kan leggen hoe het in elkaar zit want ik vind veel dingen op internet heel moeilijk te begrijpen.

Waardoor komt het nou dat bij fotosynthese, de chlorophyl moleculen wel rood en blauw licht gebruiken om water te splitsen en de electronen stroom op gang te zetten, maar niet groen licht.

En dat terwijl, groen licht er juist tussenin ligt qua golflengte.

Ligt het aan de golflengtes? Hebben de golflengtes dan ook weer te maken met de hoeveelheid energie die de fotonen bezitten?

Waarom zijn er 2 optimum golflengte-gebieden waarbij de reacties plaats vinden?

Dus: waar dienen beide lichtsoorten voor? Bij welke processen wordt vooral rood licht gebruikt en bij welke vooral blauw licht?

Ik zou ZO dankbaar zijn als iemand mijn vragen zou kunnen beantwoorden! :D

Groetjes, Cindy

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Waardoor komt het nou dat bij fotosynthese, de chlorophyl moleculen wel rood en blauw licht gebruiken om water te splitsen en de electronen stroom op gang te zetten, maar niet groen licht.
Ik denk dat je hier de koe bij de staart hebt. Chlorophyl is nou eenmaal een groene kleurstof, zal dus groen licht reflecteren, en dat dus niet eens kúnnen gebruiken.

Maar er zijn nog meer stoffen die kunnen bijdragen aan het fotosyntheseproces:

http://dwb.unl.edu/Teacher/NSF/C11/C11Link.../BioBookPS.html

Afbeelding

Overal zie je dat die stoffen niet sterk zijn in het gebruiken van hun eigen kleur. (let daarbij niet op de kleuren van de lijnen, die zijn niet zo heel representatief in dit plaatje). De carotenoïden doen weer niks in het rood-geelgebied. Het zou wel eens simpelweg dát kunnen zijn.
Dus: waar dienen beide lichtsoorten voor? Bij welke processen wordt vooral rood licht gebruikt en bij welke vooral blauw licht?
Hier kan ik zo gauw geen sluitend antwoord op vinden. Planten vertonen prima fotosynthese onder natriumlicht dat voor een overgroot deel uit 590 nm licht bestaat. Alleen heeft dit soort licht, of misschien beter, het ontbreken van andere frequenties, wél duidelijk effect op sommige andere processen in de plant. Voorzichtige conclusie: de kleur lijkt niet van specifiek belang voor enig bepaald deel van het fotosyntheseproces (zolang het, in het geval van chlorophyl, maar geen groen is).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Waarom zijn er 2 optimum golflengte-gebieden waarbij de reacties plaats vinden?
Ik heb het volgende op het internet gevonden:

Chlorophyll is green because it wasn't the first photosynthetic pigment. The first successful photosynthetic organisms were probably archaebacteria rather like the present-day Halobacterium halobium, which lives in salt lakes and can be thought of as a "living fossil".

It doesn't have chlorophyll. Instead it uses bacteriorhodopsin (a relative of our own visual pigment) which is a purple pigment and absorbs green light. This makes sense because this is the colour most copiously emitted by the sun and the organism would have lived close to the surface where it could get most sunlight. However, it cannot fix carbon dioxide, but uses sunlight to make ATP to give it energy to metabolise organic materials from its surroundings. It was therefore not self-sufficient and most of them have now died out.

But there was another type of photosynthetic organism waiting in the wings, or rather in the sediments deep under water, which were rich in organic matter from the decay of organic debris falling from above. This debris would have been rich in sulphur compounds and these organisms used it as a source of electrons for the photosynthetic reduction of carbon dioxide. However, the presence of the purple organisms above meant that it had to use the left-over light at the edges of the spectrum; i.e. red and blue. This pigment was of course chlorophyll. Virtually all present day photosynthetic organisms evolved from these.

The biggest step was the evolution of oxygen-producing photosynthesis where water replaced sulphur compounds as a source of electrons. This freed them from dependence on the sulphur in the sediments and they more or less took over the whole world. Being greedy, they then evolved the so-called accessory pigments that absorb in the mid region of the spectrum missed by chlorophyll and pass it on to chlorophyll by resonance transfer.


Bron: http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=279518

Ik heb het echter niet kunnen verifieren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: [biologie/fysica] vragen over licht bij fotosynthese (v6 profielwerkstuk)

Wauw, fijn dat er zo snel al zulke goede antwoorden komen!

Interessant van dat evolutie verhaal van chlorophyl. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.

Het is dus zo, dat er naast chlorophyl zich nog meer pigmenten in de chloroplasten bevinden, en dat iedere pigment dus een ander optimum heeft qua licht frequentie .. ?

voorzichtig vraagje (want misschien is dit wel veel te moeilijk om te begrijpen voor mij)

Waardoor komt dat dat die verschillende pigmenten met verschillende lichtfrequenties werken? Heeft dit soms te maken met de chemische bouw van deze pigmenten.. en bijvoorbeeld de manier waarop het licht wordt afgebogen door de (?) koolstof atomen (?)

Nogmaals, ik weet niet of ik nu veel te diep in het onderwerp duik maar ik vroeg me af hoe dit 'loslaten' van de electronen van water met behulp van de pigmenten door licht met verschillende golflengtes nou precies in zijn werk gaat.



Groetjes, een heel enthausiast persoon.

:D

Reageer