[natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

[natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Ik snap wel hoe geleiding door metalen gebeurt, maar ik moet eigenlijk weten waarom Bijvoorbeeld ijzer en andere metalen wel vrije elektronen hebben, maar Koolstof bijvoorbeeld niet. Hoe komt dat en waar ligt dat aan?

Ik heb het antwoord al gezocht in de kwantum fysika, ( elektronenschillen ) maar ik kom er niet uit.

Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit of een goede, duidelijke verwijzing geven?

Mvg,

Malacius

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Een eenduidig antwoord op deze vraag lijkt er in het huiswerkforum niet te komen. Daarom naar het vakforum verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Dat komt door het aantal elektronen en de bindingsmogelijkheden. Koolstof kan binden met 4 andere koolstofatomen en heeft zo 8 gedeelde elektronen in zijn buitenste schil, en is zo (heel) stabiel.

Bij metalen lukt dat echter niet. Metaal-atomen hebben een klein aantal elektronen in hun buitenste schil, bvb 1. nu is het niet mogelijk om zoals koolstof tot 8 elektronen in de buitenste schil te komen, gewone bindingen zijn dus niet mogelijk. Maar er is een alternatief, dat energetisch ook kan werken: elke atoom staat zijn buitenste elektronen af, en laat ze wat rondvloeien tussen een groot aantal kernen, zodat ze een beetje overal en nergens me gebonden zijn. Die elektronen zitten dus niet vast op 1 plaats. En als je nu een spanning oplegt, kunnen die vrije elektronen zeer gemakkelijk bewegen.

Maar let op, koolstof geleidt ook elektriciteit.

Kwantum fysisch zal je hier ook wel een uitleg voor vinden, maar daar waag ik me niet aan. En het is hier misschien ook onnodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: [natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Voor alle duidelijkheid. Wat Stoker zegt is gebaseerd op het principe dat alles fysische processen uit zichzelf neigen naar een zo laag mogelijke energietoestand of een zo veel mogelijk verspreide energie(bv. als je je kamer opwarmt met een radiator zal de warmte zich zo hard morgelijk verspreiden.) Meestal streeft een atoom dus naar een toestand met 8 valentie elektronen en de rede waarom precies acht is niet heel simpel uit te leggen op een forum maar dus als het overstappen op 8 valentieelektronen niet gaat zoekt het naar een andere manier om de energie zo laag mogelijk te houden of zo hard mogelijk te verspreiden en dus het gemeenschappelijk stellen van alle elektronen is dan de simpeleste manier.

Berichten: 31

Re: [natuurkunde] geleiding door vrije elektronen

Waarom heeft diamant dan een hogere warmte geleidingscoëffiënt dan elk metaal? terwijl andere koolstof ketens dit niet hebben?

Reageer