Uitdijing heelal steeds sneller

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 60

Uitdijing heelal steeds sneller

Ik hoor vaak in documentaires op tv dat het heelal uitdijt. Dit idee wordt dan ondersteund door te stellen dat wij een roodverschuiving zien in het licht van sterrenstelsels.

Hoe verder weg (gemiddeld) deze sterrenstelsels zich bevinden, hoe groter de roodverschuiving is en dus hoe sneller het stelsel zich van ons afbeweegt. Dat men hieruit afleidt dat de uitdijing steeds sneller gaat zou ik in eerste instantie ook zeggen MAAR......

..... kun je niet ook als volgt redeneren:

Hoe verder weg een stelsel zich bevindt van ons, hoe verder we terug kijken in het verleden. En dus zien we meer roodverschuiving in het verre verleden dan in het recentere verleden.

Zou dan niet de conlusie moeten zijn: De uitdijing van het heelal gaat steeds langzamer?????????????????????

(aub een reactie van iemand dit snapt waar mijn denkfout zit)

(heeft misschien iets te maken met de verschuiving die onderweg van daar naar hier gebeurt)??
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Uitdijing heelal steeds sneller

Je begrijpt het begrip roodverschuiving niet (denk ik).

Roodverschuiving is het gevolg van het Doppler-effect; iets dat je hoort wanneer een ambulance voorbij rijdt. De toonhoogte lijkt dan namelijk te veranderen.

Als de ambulance naast je staat, hoor je geen verschil met een ambulance die bijvoorbeel 500 meter verderop staat. Pas als ze gaan bewegen, hoor je verandering in toonhoogte. Aan de hand van die verandering kan men uitrekenen in welke richting de ambulance (of sterrenstelsel) beweegt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Uitdijing heelal steeds sneller

Die vraag is al gepasseerd. Ik denk dat het best is dat we verdere vragen hier bespreken. De idee is inderdaad dat de dopplershift een effect 'onderweg' is, terwijl de afstand een afstand op dit ogenblik is.

Reageer