Vlaamse chemie olympiade (3)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Vlaamse chemie olympiade (3)

Zo, ik ben terug van de tweede ronde van de Vlaamse Chemie Olympiade 2009. Ik vond de vragen opnieuw verdacht gemakkelijk en ook de gevreesde open vragen vielen eigenlijk goed mee. Ofwel heb ik dus buitengewoon goed gescoord, ofwel ben ik met open ogen in alle mogelijke valstrikken getrapt.

Nog ervaringen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Ik vond het eerder moeilijk. Misschien omdat ik slechts 1 uur chemie per week heb en omdat ik die evenwichtsreacties en zuur-basekoppels nog niet gezien heb.

Het moeilijkste vond ik die open vraag met die reactievergelijkingen.

Enig idee wanneer de punten bekend gemaakt worden?

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Ik vond het eerder moeilijk. Misschien omdat ik slechts 1 uur chemie per week heb en omdat ik die evenwichtsreacties en zuur-basekoppels nog niet gezien heb.
Dan had je inderdaad een probleem bij o.a. de eerste open vraag, die bij mij erg goed ging. Het is in ieder geval een prestatie dat je met één uur chemie in de tweede ronde raakt, proficiat daarvoor.
Het moeilijkste vond ik die open vraag met die reactievergelijkingen.
Ook die viel mee vond ik (tenzij ik natuurlijk weer alles veel te eenvoudig zag en er een puinhoop van heb gemaakt).
Enig idee wanneer de punten bekend gemaakt worden?
Geen flauw idee. Zodra ik iets weet, zet ik het hier neer. Doe jij hetzelfde?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Ik zit nu in m'n eerste bachelor, dus kan ik niet meer meedoen met de olympiade, kan iemand eens een paar vragen op het forum zetten, ik ben namelijk wel benieuwd naar wat er gevraagd is, en wil ook mee discussiëren over de oplossingen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Geen probleem, wacht even.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Geen flauw idee. Zodra ik iets weet, zet ik het hier neer. Doe jij hetzelfde?
Zodra ik iets weet en in het geval dat mijn score geen totale catastrofe is, zet ik het hier niet. :D

@Vladimir Lenin: helaas heb ik hier geen scanner, maar ik verwacht dat de opgaven van de olympiade binnenkort op de site van de VCO zullen staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

ik wacht wel.

Verder vraag ik me ook af waarom je het de titel Vlaamse chemie olympiade (3) gegeven hebt, volgens mij is 2009 beter, want als we nog enkele (hopelijk nog vele) jaren doorgaan met WSF wordt dat natuurlijk zeer verwarrend. Ik denk dan ook dat een aanpassing van de titel op z'n plaats zou zijn door één van de mods.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 33

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Er bestaan al twee topics over de eerste ronde van de VCO 2009, dus lijkt me geen probleem...

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Verder vraag ik me ook af waarom je het de titel Vlaamse chemie olympiade (3) gegeven hebt, volgens mij is 2009 beter, want als we nog enkele (hopelijk nog vele) jaren doorgaan met WSF wordt dat natuurlijk zeer verwarrend. Ik denk dan ook dat een aanpassing van de titel op z'n plaats zou zijn door één van de mods.
Ik heb destijds ook een topic over de eerste ronde aangemaakt, dat was "Vlaamse Chemie Olympiade (2)", en een topic waarin ik ter voorbereiding op die eerste ronde de vragen van het jaar daarvoor overliep, dat was "Vlaamse Chemie Olympiade". Verder denk ik dat de ondertitels van de topics verwarring vermijden, of niet?

EDIT: Snotaap was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Zo, hier zijn de 25 meerkeuzevragen. Met mijn suf hoofd heb ik ze als Bitmapafbeelding i.p.v. als PDF-bestand ingescand en dat wil maar niet geüpload raken. Ik ga even aan de slag met Paint.net...

Nu lukt het wel (een beetje onoverzichtelijk, maar goed). Let niet op het doorstreepte of omcirkelde. Vraag 10 heb ik zeker fout:
VCO_2_1_.png
VCO_2_1_.png (94.99 KiB) 584 keer bekeken
VCO_2_2_.png
VCO_2_2_.png (66.65 KiB) 541 keer bekeken
VCO_2_3_.png
VCO_2_3_.png (103.62 KiB) 534 keer bekeken
VCO_2_4_.png
VCO_2_4_.png (163.59 KiB) 529 keer bekeken
VCO_2_5_.png
VCO_2_5_.png (93.97 KiB) 536 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

Wat betreft de open vragen (voor zover mijn geheugen mij op weg helpt):

Vraag 26:
  1. In een vat van 50 l brengt men 0,500 mol H2 en 0,500 mol I2 bij een gegeven temperatuur. De optredende reactie is de volgende:
    \(\mbox{H_2} + \mbox{I_2} \leftrightharpoons 2 \mbox{HI}\)
    en de evenwichtsconstante
    \(K_c = 49\)
    . Bereken de evenwichtsconcentraties van H2, I2 en HI;
  2. Bereken de evenwichtsconcentraties bij dezelfde temperatuur wanneer aan het evenwichtsmengsel 0,100 mol HI toegevoegd wordt.
Vraag 27: Teken de structuurformule en geef de naam van de volgende verbindingen. Als er meerdere mogelijkheden zijn, volstaat één antwoord. Vervolgens werden vier organische verbindingen omschreven met kenmerken als "is een isomeer van octeen", "bevat 6 C-atomen op de hoofdketen", "vertoont cis-trans-isomerie" "heeft twee vertakkingen", "is een verzadigde koolwaterstof",...

Vraag 28: Voor de proef "water, rosé, Fristi, bier" zet Chris de volgende stoffen klaar:
  • Waterglas A: (ik weet niet meer hoeveel) natriumcarbonaatoplossing, (ik weet niet meer hoeveel) natriumwaterstofcarbonaatoplossing en 100 ml water;
  • Wijnglas B: 10 druppels fenolftaleïne;
  • Melkkannetje C: (ik weet niet meer hoeveel) MgCl;
  • Bierglas D: 10 druppels broomthymolblauw en (ik weet niet meer hoeveel) HCl.
Chris giet de inhoud van waterglas A bij wijnglas B en krijgt zo een heldere rooskleurige vloeistof ("roséwijn"). Vervolgens giet hij de inhoud van wijnglas B in melkkannetje C en krijgt zo een rooskleurige suspensie ("Fristi"). Daarna giet hij de inhoud van melkkannetje C in bierglas D en krijgt zo een gele, schuimende vloeistof ("bier").
  1. Verklaar bondig waarom Chris in wijnglas B een heldere rooskleurige vloeistof krijgt;
  2. Verklaar bondig en met een reactievergelijking waarom Chris in melkkannetje C een rooskleurige suspensie krijgt;
  3. Verklaar bondig en met een reactievergelijking waarom waarom Chris in bierglas D een schuimende vloeistof krijgt;
  4. Verklaar bondig waarom de vloeistof in bierglas D een gele kleur heeft.
Vraag 29: Schrijf een reactievergelijking voor onderstaande fenomenen:
  1. In grotten komt veel calciumcarbonaat voor. Dit ontstaat wanneer het in water opgeloste calciumwaterstofcarbonaat in afwezigheid van (weet ik niet meer) koolstofdioxide produceert;
  2. Wanneer je loodfolie onderdompelt in een oplossing met zilverionen worden er zilverkristalletjes afgezet op de folie en ontstaan er lood(II)-ionen;
  3. (weet ik niet meer)
  4. (verhaaltje over kuisvrouwen) Natriumhypochloriet vormt samen met zoutzuur een (beschrijving die ik niet meer weet) gas.
Vraag 30: 4,50 g Zn wordt in contact gebracht met (ik weet niet meer hoeveel) HCl-oplossing (nog wat gegevens over massapercent), waarbij waterstofgas wordt gevormd.
  1. (weet ik niet meer);
  2. Gebruik berekeningen om aan te tonen welke stof in overmaat aanwezig is;
  3. Hoeveel waterstofgas wordt er geproduceerd bij (ik weet niet meer welke) temperatuur en 1030 hPa?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

de opl voor de 3 meerkeuzevragen die je niet lijkt aangeraakt het hebben in klad

ik denk:

14) B

15) B

18) B

Berichten: 33

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

stoker schreef:de opl voor de 3 meerkeuzevragen die je niet opgelost hebt (in klad)

ik denk:

14) B

15) B

18) B
Dat zou mooi zijn! Ik heb dezelfde antwoorden gekozen. (al heb ik bij 14 enorm lang getwijfeld tussen A en B; kan je hiervoor misschien een mooie verklaring geven?)

Berichten: 2.746

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

14 ben ik vrij zeker, om het evenwicht naar links te verleggen moet je die ijzerionen of thiocyanaationen uit de oplossing krijgen, dat lukt enkel door dat fosfaat erbij te gooien, want ijzerfosfaat is niet oplosbaar (in water)

kan je ook door elimentatie halen, want alle nitraten zijn zeer goed oplosbaar (in water)

Berichten: 33

Re: Vlaamse chemie olympiade (3)

En zo eindigt mijn dag toch niet in mineur. :D

Ik kijk weer hoopvol uit naar mijn score, al vrees ik wel voor mijn open vragen.

Reageer