Energie van een golf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Energie van een golf

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over draadloze netwerken en kwam een probleempje tegen.

Het zit als volgt:

We willen verklaren met een formule waarom UHF-straling (zoals voor LAN's wordt gebruikt) slecht door muren in je huis komen. (en dit met een proefje aantonen :D )

Nou dacht ik dat UHF-straling onder radiogolven vallen, en je dus de formule E = h ∙ c/λ kunt gebruiken.

Met een hogere frequentie zoals bij UHF-straling komt een kleinere golflengte λ. Dit zou betekenen dat de E hoog wordt (omdat λ in de noemer staat :P )

Maar ik heb ook wel eens gelezen dat de Energie E van een golf afneemt als de frequentie f toeneemt (en de λ dus afneemt)

Ik ben dus totaal in de war :D

tot slot wil ik nog vragen of er iets is als een "penetratie-energie" voor stoffen, waarbij ik dan denk aan een minimale hoeveelheid energie die een golf of deeltje nodig heeft om een bepaalde afstand in een bepaalde stof af te leggen.

Voor de duidelijkheid: Hoeveel Joule heeft een deeltje nodig om 3cm in beton af te leggen.

Alvast bedankt :P

Berichten: 2.746

Re: Energie van een golf

E=hf

dus energie neemt toe als de frequentie toeneemt.

Berichten: 4

Re: Energie van een golf

dus toch :D

bedankt.

even over die "penetratie-energie".. bestaat zoiets? Dat de hoeveelheid straling die door een stof kan dringen afhankelijk is van de dichtheid van die stof?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Energie van een golf

We willen verklaren met een formule waarom UHF-straling (zoals voor LAN's wordt gebruikt) slecht door muren in je huis komen.
het (invallende) vermogen van een bundel fotonen heeft niets te maken met de mate waarmee hij geabsorbeerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van een golf

het (invallende) vermogen van een bundel fotonen heeft niets te maken met de mate waarmee hij geabsorbeerd wordt.


Idd, volgensmij had het te maken met de golflengte. Bijvoorbeeld bananen kunnen de kleur geel minder goed absorberen (eigenlijk de golflengte van geel) en zien er daarom geel uit. En van veel sterrenstelsels kunnen we alleen hun infraroodstraling ontvangen, omdat alle voor ons zichtbare kleuren worden geabsorbeerd door stof- en gaswolken in de ruimte.

Berichten: 4

Re: Energie van een golf

we zijn inmiddels een heel stuk verder, alleen de laatste loodjes nog.

onze natuurkunde leraar wil nog graag van ons weten WAAROM straling uberhaupt wordt tegengehouden door een muur, en waardoor het komt dat straling met een grotere energie daar makkelijker doorheen komt.

onze theorie was als volgt:

De golf botst op de moleculen waarvan de muur is gemaakt, daardoor weerkaatst de golf en komt hij dus niet door de muur heen.

Maar bij een grotere energie duwt de golf de moleculen van de muur opzij bij die botsing, en wurmt zich er als het ware tussendoor. Zo komt de golf alsnog door de muur heen.

Dit is maar een theorie natuurlijk, kan zijn dat we helemaal in de verkeerde richting denken..

Wat weten/denken jullie?

Reageer