Springen naar inhoud

Koper zink

• Log in om te kunnen reageren

Eddein

Eddein

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2009 - 19:48

Ik ben aan het experimenteren met koper en zink in de grond te steken en het kleine beetje elektriciteit te gebruiken, feitelijk het omgekeerde van galvaniseren. Met een beetje geexperimenteer heb ik nu al eerste succesjes. Ik heb een electronica schakelingetje kunnen maken op 500 mVolt met slechts +- 10 uAmpere.
In principe zou dit oneindig lang moeten werken. In andere topic's lees ik veel over verbindingen, waar ik zelf helaas weinig tot geen kaas van gegeten heb. Ik vroeg mij het volgende af: klopt het (lees: begrijp ik het goed) dat mijn zink in loop van tijd afgebroken wordt? Zoja, hoe lang zal dat ongeveer duren? Dakgoten worden immers ook van zink gemaakt. Als de aannemer koperen schroefjes voor de montage vd dakgoot gebruikt, roest de boel (het zink) dan weg? Is ijzerdraaad wellicht handiger/ degelijker/ langere levensduur?

Of gaat het koper toch ook roesten, dus een isolatielaagje over het koper waardoor het koper op een dag niet meer zal geleiden?

Alvast heel veel dank voor de reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Eddein

Eddein

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2009 - 21:58

kleine correctie: de stroom is ca 50-60 uA, er blijft dan 200-300 mV over.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 16:39

Enkele antwoorden voor Eddein:

1. Als je koper en zink in de grond stopt en via een amperemeter met elkaar verbindt gaat het zink anodisch in oplossing en wordt er zuurstof aan het koper via een kathodereaktie gereduceerd. Op de lange duur verdwijnt zo het zink en blijft het koper in takt.

2. Koperen schroefjes in een zinken dakgoot versnellen de corrosie van zink. Vooral in de naaste omgeving van het schroefje. Het effect neemt af bij toenemende afstand tot het schroefje en verdwijnt bij oneindige afstand. Er is dus sprake van een potentiaalgradient langs het zink met hoogste potentiaal vlak aan het schroefje. Voor aluminium geldt een analoog verhaal. Je moet een zinken dakgoot bevestigen met verzinkte schroefjes. Die geven geen potentiaalverhoging.

3. Het koperen schroefje gaat niet roesten. Het wordt zelfs (kathodisch) beschermd door het omringende zink via potentiaalverlaging.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures