Trekkracht berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Trekkracht berekenen

Graag zou ik 20 ton horizontaal verplaatsen over een afstand van 4 meter.

hiervoor zijn er 2 glij oppervakken van Ertalon LFX (pa6 + olie).

de helling is circa 9%.

hoeveel ton moet ik duwen of trekken om dit te verschuiven?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Trekkracht berekenen

Als het alleen om de kracht gaat voor wat je het omhoog moet duwen of trekken, en de wrijving te verwaarlozen is dan is het 9% van 20 ton is 1,8 ton. om tegen de vrijving in te komen ligt aan de glijders. Je schrijft iets met olie, dus die vrijving zal niet zo hoog zijn .

Schat ik totaal zo'n 2 ton.

Dan ga ik er vanuit dat de stijging 9% is van de afgelegde weg, dus de lengte van de glijders.

Is het 9% van wat het opzijschuift dan is het door Pythagoras iets meer, maar met deze kleine hoeken zal dat verschil te verwaarlozen zijn.

Berichten: 3

Re: Trekkracht berekenen

Om nog te verduidelijken: ik zou 2 x 2 stroken van circa 200mm breedt op elkaar leggen, de onderste strook licht op het chassis van een voertuig. Het deel daarop dat moet bewegen voorzien we van een gelijkaardige band Ertalon met de eigenschap olie te bevatten om de wrijving nog kleiner te maken.

het geheel heeft een hellingsgraad van 9 graden. Het bovendeel zal beladen worden met 20 ton, en moet dus zowel op als af kunnen glijden doormiddel van een hydrolische cylinders.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Trekkracht berekenen

Je zou een proefopstelling kunnen maken met een gewicht dat je nog met een simpele weegschaal kunt wegen. Dan recht langs de op de grond liggende glijder trekken. Wanneer deze begint te bewegen de kracht aflezen op de weegschaal. Dan heb je een indicatie voor de wrijving, die je dan kunt omrekenen. Mogelijk is dat niet helemaal recht evenredig om te rekenen als je 20 ton hebt, maar komt denk ik wel in de richting.

Ook is mogelijk één glijder met een laag gewicht eerst vlak te leggen en dan aan een zijde langzaam omhoog te tillen. Wanneer het gewicht begint te glijden lees je af hoeveel de ene zijde omhoog getilt is. Voorbeeld : 100kg op glijdersijsteem van 2 meter. Leg gewicht op pakweg 50 cm van de kant die blijft liggen. Dan kan met de hand de andere kant opgetilt worden( kost je de kracht om 25kg op te tillen, moet lukken). Wanneer het begint te glijden lees je af bijvoorbeeld 4cm aan het opgetilde eind( met 2 personen doen is wel zo makkelijk, kan er een meten).

Dan is de kracht die nodig is om de wrijving te overwinnen 4/200=2% van 100kg is 2kg.

Natuurlijk moeten we in Newton rekenen, maar zo gaat het ook. Ook hier zal dit bij 20 ton mogelijk hoger liggen dan 2% daarvan is 0,4 ton doordat er een grotere druk op de glij-sijstemen komt, maar geeft een redelijke indicatie. Het exacte proef-gewicht hoef je niet eens te weten dan.

Dit moet dan weer opgetelt worden bij de 1,8 ton van mijn vorige antwoord en maakt dan samen 2,2 ton.

Berichten: 3

Re: Trekkracht berekenen

Bedankt voor de nodige info, je hoort nog van mij als we klaar zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Trekkracht berekenen

Om de verhoudingen nog beter te laten overeenstemmen zou je het glijgedeelte wat aan het test-gewicht vast zit in verhouding kleiner kunnen maken , om zo ongeveer dezelfde druk te hebben op het glijvlak.

voorbeeld 20 ton met glijvlak daaraan vast 2m x 20 cm = 40dm^2

Dan 100kg op glijvlak daaraan vast 100kg/20.000kg= 0,005x 40dm^2= 0,2dm^2 is maar een stripje van 10 bij 2 cm. wordt wat onstabiel dus moet je mogelijk iets meer nemen, en dan toch genoegen nemen met enige kans op afwijking. Mischien is er ook een smallere glijder voor handen.

En bij die 20 ton wilde je al 2 glijders van die lengte gebruiken.

Mogelijk moet je overwegen om bijvoorbeeld 3 of 4 glijders te gebruiken of langere/bredere, om de druk niet te hoog te maken, en zo niet teveel aan wrijving te hoeven overwinnen.

Trouwens, het naar beneden glijden kost je geen energie, dat gaat door het gewicht vanzelf.

Daar maak je ook gebruik van tijdens de proefopstelling. Als het gaat glijden dan is de kracht door het gewicht net zo groot als de wrijving.

Nog een ding: de glijders van de proef-opstelling moet stijf genoeg zijn anders meet je door de doorbuiging meer centimeters aan het eind.

Reageer