Vragen over neuroleptica

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Vragen over neuroleptica

Beste,

Ik heb gemerkt dat op dit forum ook onderwerpen zoals psychoses, neuroleptica, anti-psychotica en dergelijke besproken worden. Vandaar is dit misschien wel een goed forum om wat meer informatie te kunnen krijgen over deze zaken.

Ikzelf weet wel enigzins iets over het onderwerp, maar de wetenschap staat niet stil, plus het kan zijn, dat ik bepaalde zaken verkeerd zie, dus als je vind dat ik de bal compleet mis sla, voel je vrij om me te corrigeren.

Als ik het goed begrijp dan zou een psychose veroorzaakt worden door een onevenwicht in de hersenen.

de neurotransmitters in de hersenen kunnen geen correcte filtering meer maken tussen alle informatie die hen aangeboden wordt, en er is een soort van informatie overkill.

enkele neurotransmitters die van belang zijn bij psychoses zouden dopamine en serotonine zijn.

moderne anti-psychotica en neuroleptica spelen in op deze neurotransmitters.

nu zijn er verschillen in medicatie en welke medicatie op welke neurotransmitter inwerkt.

er is hierover een interessant artikel zie de volgende link:

http://thelastpsychiatrist.com/2007/07/the...article_on.html

het artikel focust vooral op seroquel, een nieuw type neuroleptica.

nu mijns inziens is het grote nadeel van de moderne neuroleptica dat ze het eigenlijke onevenwicht in de hersenen NIET oplossen. er is veel statistisch onderzoek dat uitwijst dat een zeer groot percentage patiënten hervallen indien ze stoppen met medicatie. dit klinkt vrij logisch voor mij, aangezien de medicatie het eigenlijke probleem NIET oplost, maar enkel ONDERDRUKT.

Patiënten voelen zich natuurlijk gelabeld als ze een psyciater horen zeggen, dat ze die medicatie levenslang moeten nemen, en mijns inziens zijn psyciaters ook niet 100% eerlijk tegen hun patiënten, aangezien ze niet de echte reden vertellen waarom afbouwen en/of stoppen met de medicatie zo moeilijk is.

Nu worden er in het 'iets meer alternatieve' circuit, een aantal aanvullende behandelingen naar vooren geschoven,

zoals bijvoorbeeld:

- omega-3-vetzuren

- neurofeedback

- sterke voedingssupplementen om onevenwichten te herstellen in het lichaam.

- voedingsallergenen test om na te gaan of iemand bepaalde overgevoeligheden heeft tegen een aantal voedingsstoffen.

wat vinden jullie van deze mogelijke alternatieven?

Persoonlijk vind ik dat de psychiatrie kan gebaat zijn, met meer eerlijkheid.

Eerlijkheid over het feit dat er nog zoveel niet geweten is over ons lichaam, onze hersenen, en dat er een meer open

dialoog komt met andere domeinen die ook waardevol kunnen zijn.

ik ben benieuwd naar jullie mening.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vragen over neuroleptica

Een korte en slechts deels inhoudelijke reactie vanuit mijn werk:

Zowel clozapine als olanzapine (elkaars broertjes) werken niet op D2 dopamine receptoren zoals de traditionele typische dat wel doen in het geval van antipsychotica. De zoektocht is naar een oplossing, niet naar een manier om te onderdrukken en het onderzoek is op het moment zeer competitief.

Helaas hebben we op het moment niets beters en clozapine is doorgaans erg effectief tegen schizofrenie en bipolar disorder maar heeft helaas nogal wat nare bijwerkingen.
(..) en mijns inziens zijn psyciaters ook niet 100% eerlijk tegen hun patiënten, aangezien ze niet de echte reden vertellen waarom afbouwen en/of stoppen met de medicatie zo moeilijk is.
Waar haal je precies vandaan dat psychiaters dat niet vertellen?

Zou je wat bronnen kunnen vermelden die het gebruik van bijvoorbeeld omega-3 vetzuren als behandeling voorstellen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer