Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 13

Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Telescoop optiek, oculair ontworpen voor het bekijken van een plat of sferisch virtueel beeld ?

Een telescoop genereerd een virtueel beeld ergens in de focuser-tube, en je kijkt met je oculair naar dit virtueele beeld.

Bij een SCT,newt,etc is dit beeld licht sferisch, bij een Vixen VC200L(visac) of achter een ´field flatener´ is dit beeld plat .

Nu neem ik aan dat een oculair ontworpen is om dit sferische beeld zo goed mogenlijk om te zetten naar een beeld voor het oog.

Nu ga je met zo´n zelfde oculair naar een plat virtueel-beeld kijken .

Ik vroeg me af wat de gevolgen daar van zijn en of je je oculair keuze hier op af kan stellen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Een telescoop genereerd een virtueel beeld ergens in de focuser-tube, en je kijkt met je oculair naar dit virtueele beeld.
da's niet helemaal correct een telescoop vormt een reeël beeld die je met een oculair kan bekijken

een paar regels uit het boek van Venrooij en Rutten leren mij dat oculaires over het algemeen ontworpen worden met een vlak beeldveld

momenteel kom niet verder dan dit maar volgens mij is dit ongeachte het type kijker waarbij deze gebruikt worden

verdere opzoekingen volgen(mits de tijd het toelaat)

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Je hebt gelijk het is een reeel beeld.

Ik ben namelijk op zoek naar een Widefield oculair voor die vixen vc200L telescoop. Deze telescoop heeft een ingebouwde ´flield flattener´ en coma corrector.

Het is goed te horen dat ´Venrooij en Rutten´ aangeven dat oculairen over het algemeen voor een plat beeld ontworpen zijn.

Vixen verkoop praatje :
Especially noteworthy is its sharpness and flatness at the edge, which far exceeds that of Schmidt-Cassegrain systems of the same aperture. It provides a pinpoint star image less than 15-microns, even at the edge of its 42mm image circle. If you are looking for a photographic catadioptric, this is an excellent choice.

Berichten: 13

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Bericht hierboven van ´Gast´is van mij , was vergeten in te loggen .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

en over wat voor prijs spreken we hier?

misschien is het nu het moment om meade serie WA's of UWA's te zoeken

die zullen stilaan goedkoper worden doordat de serie 5000 er is

Berichten: 13

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Prijsklasse zal hoog zijn, enkele honderden euro´s , dat hoort nu eenmaal bij een 2" wideview qualiteit oculair.

Vandaar dat ik ook wat vooronderzoek doe.

Ik heb bij het urania forum wel wat goede antwoorden gehad betreffende m´n vraag :

http://www.urania.be/forum/list.php?f=1

Re: Telescoop optiek, oculair ontworpen v. plat of sferisch beeld

Ik heb bij het urania forum wel wat goede antwoorden gehad betreffende m�n vraag :http://www.urania.be/forum/list.php?f=1


hier de rechtstreekse link

Reageer