Vraag over magneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 52

Vraag over magneten

Hallo iedereen, met natuurkunde op school hebben we het nu over elektriciteit en magnetisme.

Onze leraar legt het op een jip en janeke manier uit waardoor het helemaal niet meer interesant is, zou iemand mij willen uitleggen hoe magneten werken, waarom protonen + zijn en neutronen neutraal, waarom een magneet een noord en een zuid pool heeft. Al vast bedankt :-k

ps: ik zit nog maar in de derde van de middelbareschool dus niet al te moeilijke woorden gebruiken :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraag over magneten

Misschien heb je hier alvast iets aan?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=139675
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Vraag over magneten

Jan van de Velde schreef:Misschien heb je hier alvast iets aan?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=139675
Nee zoiets bedoelde ik niet, maar bedankt voor je reactie.

ik zou graag willen dat iemand mij zo volledig mogelijk kan uitleggen hoe magneten werken. En hoe het komt dat iets magnetisch word als je er stroom door heen laat lopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraag over magneten

Misschien helpt dit je iets verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Permanente_magneet
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Vraag over magneten

betse magnetism,

aangezien je nog maar in het derde middelbaar zit is het nogal moeilijk om echt een volledige uitleg te geven over electriciteit en magnetisme maar ik ga een poging doen omdat ik me vroeger ook stoorde aan de manier van onderwijzen van mijn leerkrachten.

Er zijn wel enkele fundamentele zaken van de natuurkunde die op jouw leeftijd (eigenlijk bedoel ik ervaring in de natuurkunde)dus zal ik daar mee beginnen. Ja vraagt waarom een proton en een neutron en allicht ook een electron de lading heeft die ze heeft. Nu fundamenteel aan de natuurkunde is dat er voor elke vraag geen antwoord is op de vraag waarom?... Er is nog niet echt een fudnamenteel antwoord op de vraag WAAROM een electron negatief is , een proton postitief en een neutron neutraal , dit moet je gewoon aannnemen ... Geloof me nu maar ...

Dus we gaan uit van het volgende (moet je gewoon WETEN):

proton = positief

elektron = negatief

neutron= neutraal

VOOR we het over magnetisme hebben zullen we het even over ladingen hebben:

belangrijk is dat gelijke landigen (positief en positief of negatief en negatief)elkaar afstoten en tegengestelde ladingen (positief en negatief) elkaar aantrekken. Je mag je niet vergissen met lading en magnetisme, ze lijken op elkaar maar dit is geen magnetisme dit is een eigenschap van ladingen !

Nu zulen we het even over magnetisme hebben .Dit is een zeer moeilijk onderwerp maar ik zal het simpel houden en je stelt daarna nog maar vragen bij :

Magnetisme treed op als er bewegende ladingen zijn dus bevoorbeeld als er een proton of elektron (of eender welk geladen deeltje) beweegt. als je bevoorbeeld stroom door een draad laat lopen bewegen er elektronen door de draad (of mischien leer je op school dat de protonen bewegen wat niet zo is in het echt maar door dat men dat heel lang geleden wel dacht gebruiken we die manier van denken nog soms) elektronen die bewegen zijn ladingen die bewegen dus ontstaat er magnetisme. dus als je stroom door een draad laat gaan zal het rond die draad magnetisch worden.

Waarschijnlijk vind je dit nogal een rare uitleg maar dit is wel de basis van al het magnetisme dat je ooit hebt tegengekomen . Nu zal je allicht denken ... dit is niet hoe ik magnetisme tegenkom in het dagelijks leven ... maar dat is eigenlijk wel zo . Stel je een staafmagneet voor (of een magneet op de koelkast) . Als wat ik zeg waar is wil dit zeggen dat er ladingen zouden moeten bewegen in dit magneetje om magnetisme tegen te komen ... wel , dat is ook zo !

Je weet dat alle spullen bestaan uit atomen en dat atomen kernen zijn met elektronen die daar rond draaien. Dit is nu net waar het magnetisme vandaan komt ... de electronen die rond de atoomkernen vliegen zijn eigenlijk niets anders als bewegende ladingen en bewegende ladinge veroorzaken magnetisme !

Ik weet niet of deze uitleg je helpt, het is namelijk moeilijk om deze onderwerpen eenvoudig uit te leggen maar ik heb mijn best gedaan om het zo simpel mogelijk te houden ! Ik verwacht dat je nog vragen zal hebben ... dus die stel je dan maar gewoon en we zullen hier ons best doen om je te helpen!

Groetjes griertens :D

btw: ik had ook een hekel aan die jip en janneke verhalen .. de lektronen willen graag naar de protonen gaan .. bla bla bla ! dus keep up het scepticisme !

nog snel even een korte reactie ... ik zag dat je wou weten WAAROM er een magnetisch vel ontstaat als je styroom door een geleider stuurt maar ik kan je zeggen dat weer zo een vraag is waar niet echt een antwoordo p is ... het is eerder een observering ! je kan het ingewikkelder maken met gevroderde fysica en theoretische hypothesen maar in wezen weten we dit nog niet echt ...

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Vraag over magneten

Bedankt voor de uitleg! En de volgende keer kan je het heus wel wat moeilijker uitleggen. :D

Nog even over protonen en neutronen, is het niet zo dat er een verschil in quarks is tussen protonen en neutronen waardoor de ene neutraal is en de andere +.

Of is het totaal iets anders en heel ingewikkeld waardoor ik het gewoon zo moet aannemen zoals het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Vraag over magneten

Hier heb je een tabelletje met de soorten quarks en hun ladingen(wikipedia ->http://nl.wikipedia.org/wiki/Quark).

Up u + 2/3

Down d − 1/3

Strange s − 1/3

Charm c + 2/3

Bottom b − 1/3

Top t + 2/3

Die breuken betekenen : 2/3 van de lading van een proton



Omdat quarks een bepaalde lading hebben en protonen en neutronen uit quarks bestaan kan je als je weet ui welke quarks ze bestaan en welke lading deze quarks

hebben de lading bepalen.Dat doe ik even voor :

VOOR HET PROTON:

-----------------

bestaat uit : 2 Up quarks en 1 Down quark

Lading proton = 2X (+ 2/3) + 1X(− 1/3) =4/3-1/3 = +1

+1 is dus de lading

VOOR HET NEUTRON:

-------------------

bestaat uit : 1 Up quark en 2 Down quark

Lading neutron = 1X(+ 2/3) + 2X(− 1/3) =2/3-2/3 =0

de lading is dus 0

Je ziet nu wat ik vorige keer bedoelde ... ge gaat nu een stap verder door naar de ladingen van de quarks te kijken maar de WAAROM vraag is hier ook niet echt beantwoord want WAAROM heeft een down quark die bepaalde lading en waarom heeft de Up quark die bepaalde lading ? Zie je wat ik bedoel ...

Daarbij wil ik er ook nog even op wijzen dat we in de natuur quarks nooit in een stabiele toestand op zichzelf tegen komen DUS zal je nooit etgens een deeltje tegen komen met een

lading die geen geheel veelvoud is van de lading van een elektron of proton .. snap je ?

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Vraag over magneten

magnetism, als je mijn vorige post gelezen heb wil je dan even laten weten of je er iets aan hebt gehad ? en als er nog vragen zijn ... laat ze maar komen 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Vraag over magneten

Ik snap het helemaal 8-) de tabel met de ladingen vond ik vooral leuk om te zien.

Alleen die laatste twee zinnen vind ik een beetje raar opgebouwd, zou je die iets uitgebreider kunnen uitleggen?

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Vraag over magneten

zou je die iets uitgebreider kunnen uitleggen


mijn schrijfstijl op het forum is inderdaad soms wat nalatig 8-) maar ik zal het proberen te verduidelijken.

Wat ik wil zeggen is dat quarks altijd in groep zijn nooit alleen of dit is althans nog nooit waargenomen in hetgeval van een proton en neutron gaat het over 3 quarks. Als je nu quarks zou hebben die ongepaard voorkwamen en er zit op een stuk materie 1 elektron en 1 down quark dan zouje kunnen zeggen ... dat stuk materie heeft een netto lading van -4/3(x de lading van een proton) maar angezien quarks altijd in groep voorkomen zal je in de realiteit enkel nettoladingen vinden die gehele veelvouden zijn van de lading van het proton. (-> geheel betekent dus ook negatieve getallen)

Reageer