Saccharose tot melkzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

Saccharose tot melkzuur

Hallo,

Kan iemand me vertellen hoe de reactie van saccharose tot melkzuur verloopt, en of dit een reductie, oxidatie of een onvolledige redox is en waarom?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Saccharose tot melkzuur

De reactievergelijking is: C12H22O11 + H2O ---> 4C3H6O3
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 31

Re: Saccharose tot melkzuur

Om van saccharose naar melkzuur te gaan gebeurt er een keten van complexe reacties in het lichaam. Onder andere de glycolyse is hier een onderdeel van. Nu is het zo dat er tijdens de glycolyse zowel oxidatie- als reductiereacties gebeuren. Bijvoorbeeld, wanneer men glycerine-aldehyde-3-fosfaat naar glycerinezuur-3-fosfaat gaat (dit is een van die reacties in de keten) word dit eerste geoxideerd. Een beetje verder in de keten gaat men dan weer van pyruvaat naar melkzuur door het pyruvaat te reduceren.

Ik moet wel zeggen; zelf ben ik absoluut geen expert op dit gebied, maar volgens mij kan je dus niet zomaar van een reductie of oxidatie spreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Saccharose tot melkzuur

Saccharose wordt eerst gesplitst tot glucose en fructose (geen redox). Deze worden via glycolyse omgezet tot pyruvaat, dat dan gereduceerd wordt tot melkzuur. Glycolyse levert twee gereduceerde producten op (2xNADH=2-), dus werd elke suiker geoxideerd (2+, 1 per triose). Die producten worden echter terug geoxideerd (tot NAD+) bij de reductie van pyruvaat tot melkzuur. Netto is er dus geen oxidatiestaatverandering. Over de hele molecule gezien dan toch, want bij melkzuur heeft één koolstofatoom een oxidatiestaat van +3, en een ander -3. Het is dus niet zo vanzelfsprekend over oxidatie-reductie te spreken hier.

Berichten: 41

Re: Saccharose tot melkzuur

ok bedankt voor de reacties!

Reageer