[natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Heey,

Ik moet voor school een verslag schrijven over een proef.

Zie proef hieronder

Lenssterkte (S) van een lenzencombinatie.

Een fototoestel is uitgerust met een objectief (zeg maar een lens) om zo scherpe foto’s te kunnen maken. Zo’n objectief bestaat vaak uit een aantal lenzen. Wij gaan zo’n lenzencombinatie onderzoeken en gebruiken daarvoor twee lenzen (lens-1 en lens-2).

Voor de sterkte (S) van de lenzencombinatie geldt (bij benadering): met:

S = de sterkte van de lenzencombinatie

S1 = de sterkte van lens-1 (= lens A)

S2 = de sterkte van lens-2 (= lens C)

d = de afstand van het optisch midden van lens-1 tot die van lens-2

Met behulp van een experiment gaan we bovenstaande formule controleren op juistheid.

In dit experiment gebruiken we 2 verschillende bolle lenzen (lens A en lens C).

Het optisch midden (O) van het lenzenstelsel, ligt tussen de beide lenzen in; de juiste plaats van O verandert als je d varieert. De voorwerpsafstand (v) bij het lenzenstelsel is de afstand van het voorwerp tot deze O. De beeldsafstand (b) bij het lenzenstelsel is de afstand van het (scherpe) beeld tot deze O. Als je nu v + b , LV (= lengte voorwerp) en LB (= lengte van het scherpe beeld) meet (per d), kun je de sterkte S van de lenzencombinatie uitrekenen en heb je O helemaal niet meer nodig; er geldt n.l. .

Experiment:

Meet/bereken nu voor 8 verschillende waarden van d de sterkte S van de lenzencombinatie door de volgende tabel af te maken; plaats lens-C zo dicht mogelijk tegen het voorwerp aan en laat deze situatie zo, verschuif dus ALLEEN lens-A en het scherm.

maak een grafiek waar je S tgen d uitzet (krijg je lineaire grafiek)

mijn vragen

1. voor welke d geldt de formule S=s1+s2-d.s1.s2

2. geef afleiding van gebruikte formule om S te berekenen onafhankelijk van het optisch midden (O) van het lenzenstelsel (s= (n^2+2N+1): (N(v+b))

3. hoe vindt je dan de brandpuntafstanden van de 2 lenzen met S=s1+s2-d.s1.s2 en de grafiek?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Dag Kitkat, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Verder ontbreekt in je tekst de formule voor lenssterkte die we zouden gaan controleren op juistheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

hoe is het, ben je er al uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

hoe is het, ben je er al uit?
Ja ik heb al zelf veel uitgevonden, maar het was niet simpel! Ik zou voortaan mijn vragen beter stellen :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Ik zou voortaan mijn vragen beter stellen :D
Nou, vooral eens vertellen hoever je er zelf al mee bent, en waar precies je probleem zit. Zeker weten dat je dan wél reactie krijgt, en meestal vrij vlot ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Hoi Kitkat

Zou je mij misschien kunnen helpen met de lenssterkte (s) van een lenzencombinatie proef, wij hebben precies dezelfde proef gedaan, en ik kom er helemaal niet uit! Ik heb dezelfde vragen als jij, het is namelijk een ontzettend moeilijke proef! Help ajb!

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

wij hebben precies dezelfde proef gedaan, en ik kom er helemaal niet uit!
Vage kreten als "Ik kom er niet uit" leiden nergens heen. Begin eens ergens, bij voorkeur in de buurt van het begin, met iets tastbaars, waarmee je begint met vastlopen. En dan wordt je hier vast wel verder geholpen, tot het bittere einde. De kunst is, zoals bij alles in de natuurkunde, om gestructureerd te werk te gaan. Beginnen bij het begin, en hobbel voor hobbel overwinnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Wat ik niet snap is het volgende:

1. Je hebt de formule S=s1+s2-d.s1.s2, je weet de S en de d. Hoe kun je weten voor welke d deze formule geld, als je de sterkte's van de lenzen niet weet (s1 en s2)?

2. Kun je de formule S= (n^2+2N+1)/N(v+b) gelijkstellen aan 1/f en dus ook aan (1/v x 1/b)?

3. Hoe vind je de brandpunts afstanden van de 2 lenzen met de formule S=s1+s2-d.s1.s2, als je de sterkte's van de lenzen niet weet?

Hopelijk zijn mijn vragen zo duidelijk genoeg

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] lenssterkte (s) van een lenzencombinatie.

Waarom krijg ik nou geen reactie?

Reageer