Springen naar inhoud

[wiskunde] verschil en product

• Log in om te kunnen reageren

Jan123

Jan123

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:02

Zoek 2 getallen met verschil 15 waarvan het product zo klein mogelijk is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:28

Dag Jan123, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Punt ťťn hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:30

Dag JAN123, we willen je graag helpen met je vragen, maar zou je dan alsjeblieft eerst even willen aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt en wat er niet lukt. Dat werkt zowel voor jou als voor ons het best.

Wat betreft je vraag: zijn het natuurlijke, gehele, rationale, reŽle,... getallen waarover je spreekt?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:32

Noem het ene getal x, dan is het andere getal...
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan123

Jan123

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:38

Dag JAN123, we willen je graag helpen met je vragen, maar zou je dan alsjeblieft eerst even willen aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt en wat er niet lukt. Dat werkt zowel voor jou als voor ons het best.

Wat betreft je vraag: zijn het natuurlijke, gehele, rationale, reŽle,... getallen waarover je spreekt?

Ja,Ik heb het geprobeerd maar ik kom telkens een foute antwoord uit.

We Zijn hier bezig met reŽle getallen,zoals ik in m'n vraagstuk heb opgeschreven :D

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:39

Ken je afgeleides reeds? Want dan is dit makkelijk oplosbaar :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:43

Ja,Ik heb het geprobeerd maar ik kom telkens een foute antwoord uit.

Kun je dan even laten zien hoe je het precies geprobeerd hebt. Net zoals in je andere topic kun je het probleem herleiden tot een functie waarvan je het maximum/minimum moet bepalen.

We Zijn hier bezig met reŽle getallen,zoals ik in m'n vraagstuk heb opgeschreven :D

Waar dan?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan123

Jan123

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 16:44

Neen,afgeleide reeds ken ik niet.

Maar voor alle zekerheid "Wat was dat weer?"

Gitaarheld

Gitaarheld

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:07

Kun je dan even laten zien hoe je het precies geprobeerd hebt. Net zoals in je andere topic kun je het probleem herleiden tot een functie waarvan je het maximum/minimum moet bepalen.

Waar dan?

Iets heel verwarrends.

Daarmee kan je toppen, snijpunten, oppervlaktes en inhouden berekenen.

Er zijn bepaalde formules om afgeleides te berekenen. Alleen die weet ik niet meer :D :D :-k :-k ;)

Veranderd door Gitaarheld, 14 februari 2009 - 17:08

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:10

Iets heel verwarrends.

Daarmee kan je toppen, snijpunten, oppervlaktes en inhouden berekenen.

Er zijn bepaalde formules om afgeleides te berekenen. Alleen die weet ik niet meer :D :D :-k :-k ;)

Dat is niet zo echt verwarrend hoor....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgeleide

Trouwens: inhouden en oppervlakten? ik denk dat je het beetje verward met integralen...

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:17

Neen,afgeleide reeds ken ik niet.

Maar voor alle zekerheid "Wat was dat weer?"

Zie bijv hier voor meer informatie.

Buiten afgeleide gebruiken weet ik niet echt meteen een manier om dat probleem op te lossen... (al kan je op het zicht wel zeggen dat je antw zal zijn: 16 en 1 :D )
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gitaarheld

Gitaarheld

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:24

Zie bijv hier voor meer informatie.

Buiten afgeleide gebruiken weet ik niet echt meteen een manier om dat probleem op te lossen... (al kan je op het zicht wel zeggen dat je antw zal zijn: 16 en 1 :D )

Ik denk toch -7.5 en 7.5

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:28

Ach, dom :-k Ik keek enkel naar ositieve getallen :D Gitaarheld hft natuurlijk gelijk!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 19:34

In dit geval heb je zelfs geen afgeleiden (let op de meervoudsvorm) mogelijk, maar krijg je een kwadratische functie waarbij je het minimum kunt vinden door middel van kwadraatafsplitsing. Je hebt namelijk de mogelijkheden dat je gezochte getallen x en 15-x of x en 15+x zijn, dus kun je hun product, en ook de minimale waarde daarvan, vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 20:56

Ik denk toch -7.5 en 7.5

Ach, dom :-k Ik keek enkel naar positieve getallen :D Gitaarheld hft natuurlijk gelijk!

Leg eens uit waarom dan? Wat is er zo klein aan -7,5 x 7,5?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures