Satellieten in de ruimte gebotst

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

(AP) -- Two big communications satellites collided in the first-ever crash of two intact spacecraft in orbit, shooting out a pair of massive debris clouds and posing a slight risk to the international space station.


Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 269

Satellieten in de ruimte gebotst

US and Russian satellites collide in space, creating a cloud of debris above Siberia in the first such reported mishap.


Lees het volledige artikel...
Bron: BBC Science and Nature. www.BBC.co.uk

Berichten: 81

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Op hoge snelheid, ongeveer 780 kilometer boven Siberië, zijn twee communicatiesatellieten op elkaar geknald. Het is de eerste keer dat een dergelijk ongeval voorkomt.


Lees het volledige artikel...
Elsevier.nl

Berichten: 12.262

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Zo... dat is pech hebben eigenlijk!


Wat ik me wel afvraag is hoe ze nu het onstane gat gaan vullen... Iridium heeft wel reserve sats, maar zou het onstane puin geen gevaar vormen op die positie?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Ik bergijp dat het puin juist niet op de positie van de aanvaring blijft hangen. Van het grootste deel wordt verwacht dat het terug valt naar de aarde. De rest vormt eerder gevaar voor satellieten op andere nabij gelegen posities.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Al dat afval zal wel wegvliegen of terugvallen naar de aarde vermits de botsing zorgt voor een impuls die alle "afval" een andere beweegrichting geeft. De vraag is enkel hoe snel dit proces gaat verlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Dat puin vormt volgens mij weinig problemen, in eos stond een jaar geleden eens een foto van de aarde met alle sattelieten en puin, ik kan je zeggen, je ziet meer satteliet dan aarde, bovendien als dat puin voldoende gefragmenteerd is, is zo'n brok niet meer dan een stofje voor zo'n satteliet. Het punt is volgens mij dat de communicatie in de lucht blijkbaar zeer stroef verloopt, en dat men in de toekomst moet zoeken achter betere manieren, bovendien zegt de wet van Murphy dat dit ook ooit wel eens zou gebeuren.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Kun je niet gewoon een sateliet-stofzuiger opsturen, die alle brokstukjes opvangt via een magneetje (meeste spul is metaal denk ik)

Berichten: 12.262

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Ik bergijp dat het puin juist niet op de positie van de aanvaring blijft hangen. Van het grootste deel wordt verwacht dat het terug valt naar de aarde. De rest vormt eerder gevaar voor satellieten op andere nabij gelegen posities.

Waarom zou het merendeel van het puin terugvallen richting aarde? Ik weet niet precies wat de banen van de 2 sats waren, maar tenzij het echt een head-on collision was lijkt het me onwaarschijnlijk dat de impuls van beide elkaar heeft opgeheven waardoor de hele boel naar beneden komt.


Als de banen in ongeveer gelijke richting liepen dan zou ik eerder verwachten dat de hele work rommel ruwweg in de oorspronkelijke baan blijft draaien. Uiteraard verdeeld de impuls zich niet gelijk over alle stukjes, dus verspreiden zal de puinhoop zich wel.. maar geen idee hoeveel stukjes er zijn en hoe het verdeeld is natuurlijk.

Kun je niet gewoon een sateliet-stofzuiger opsturen, die alle brokstukjes opvangt via een magneetje (meeste spul is metaal denk ik)



Dat zal niet meevallen denk ik - al die ongewenste dingetjes in een baan rond de aardig liggen toch wel een gigantisch eind uit elkaar, en je zult actief moeten bijsturen om een baan te beschrijven die er een beetje in de buurt komt. Ik heb zo'n idee dat dat een gigantische hoeveelheid brandstof gaat kosten, en bovendien nog wel eens gevaarlijk kan zijn ook - een schroefje oppakken dat een kilometer van een nuttige satelliet verwijderd is brengt vast een aanzienlijk risico op een aanvaring met die satelliet met zich mee.
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

...


en ik kwam net deze simulatie tegen: http://www.newscientist.com/article/dn16592?DCMP=youtube


zit er vooralsnog niet naar uit dat er veel naar beneden komt, maar ook niet dat het op zn plaats in orbit blijft.
Victory through technology

Berichten: 300

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Benm schreef:...


en ik kwam net deze simulatie tegen: http://www.newscientist.com/article/dn16592?DCMP=youtube


zit er vooralsnog niet naar uit dat er veel naar beneden komt, maar ook niet dat het op zn plaats in orbit blijft.

ik vind dat het puin toch duidelijk verminder op dat filmpje voor de rest lijkt het (moeilijk te zeggen op zo'n flimpje) het groots deel lager te zweven dan het alle bestaand puin en die satelieten zweefde dacht ik toch al in een redelijk lage baan waardoor ze af en toe eens moesten worden bij gestuurd dus lijkt het mij niet onrelaelisties dat een groot deel van het puin zouw vallen, NASA zal dit toch niet zomaar zeggen?


een stofzuiger in de ruimt lijkt mij moelijk heeft die geen lucht nodig om te werken het zuigende effect word toch veroorzaakt door lucht die naar binnen gezogen word of ben ik mis? als er iemande eens gaat stofzuigen in het luchtledig weet, me dan te zeggen of dit lukt, ik denk het niet.

Berichten: 12.262

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

:D :P :D Die stofzuiger gaat wel werken hoor, zodra ze het verlengsnoer hebben gemaakt om hem mee aan de sluiten ;) :-k :-k
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Ruimteafval verzamelen is geen makkelijk iets hoor. Wetenschappers hebben jarenlang gepoogd om ruimtestof die een baan rond de aarde doet op te vangen, maar deze deeltjes hebben snelheden van meer dan 10000km/s waardoor elke botsing met een ander voorwerp zodanig veel energie vrijmaakt dat deze deeltjes direct verdampen. Uiteindelijk heeft men een stof ontdekt die lijkt op een enorm dikke pudding die deze deeltjes toch genoeg kunnen afremmen, maar ook niet te bruusk. En dit gaat dan enkel voor miniscuul kleine deeltjes. Voor grote brokken afval is dit uiteraard niet mogelijk en zou het dus al nodig zijn om een ruimtetoestel te ontwikkelen die perfect de snelheid van een stuk ruimteafval kan vasthouden om zodanig het afval goed te kunnen opvangen en geleidelijk aan te kunnen vertragen. Zoals je zelf wel kan besluiten is dit niet doenbaar met de huidige technologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Satellieten in de ruimte gebotst

Satellieten in de ruimte gebotst


Twee grote communicatie-satellieten zijn in hun baan om de aarde op elkaar gebotst,

waardoor honderden brokstukken zijn ontstaan.


Volgens NASA is het voor het eerst dat zo'n ongeluk gebeurt.

Reageer