Vorm van het heelal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Vorm van het heelal

Wanneer men over het heelal spreekt praat men vaak over een hele grote bel waar alle materie inzit, deze deint door een onbekende reden uit (donkere energie) te samen met de materie erin. Ook zou er een einde zijn, een barrière waar je niet door kan.

Maar kan je nu ook niet aannemen dat op zeer grote schaal ruimte zodanig kromt dat het een vierdimensionale bol vormt, tijd een kracht is die deze bol "opblaast" en daarmee het oppervlak doet uitzetten en ondanks dat sommige plaatsen in ons heelal met een snelheid groter dan die van licht (299 792 458 m/s) van ons af bewegen zouden we ze toch kunnen zien (en bereiken!) omdat elk deeltje gebruik maakt van uitdeinen van het heelal, als het heelal echt rond zou zijn zouden we zelf op een zeker moment onzelf moeten kunnen zien in een ver verleden.

Het klinkt misschien als onzin, maar het licht van de babyfoto's van het vroege heelal kwam van overal rondom ons heen en toch was het in het begin van zijn bestaan een punt, dat lijkt me alleen te verklaren als het heelal rond is en daarmee geen ruimtelijk einde of begin kent.

Wat denken jullie hier van, is er misschien een andere verklaring of zit ik gewoon helemaal fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vorm van het heelal

In de algemene relativiteitstheorie veronderstelt men dat het heelal een vierdimensionale gekromde ruimte is. De meetkundige structuur van deze ruimtetijd is afhankelijk van het soort metriek dat je kiest, waarbij de metriek aangeeft hoe je de afstand tussen 2 punten in de ruimtetijd precies vastlegt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 7

Re: Vorm van het heelal

Heb geen idee hoe dit bij Atoom- en deeltjesfysica.

Is het mogelijk te te verplaatsen naar Sterrenkunde en Ruimtevaart of misschien natuurkunde.

@mathreak: ik weet nog niet zoveel van metriek (ben nog maar 17) maar bedoel je dat het te simplistisch is om het heelal als een gedefinieerde vorm te zien of begrijp ik je verkeerd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vorm van het heelal

@mathreak: ik weet nog niet zoveel van metriek (ben nog maar 17) maar bedoel je dat het te simplistisch is om het heelal als een gedefinieerde vorm te zien of begrijp ik je verkeerd.
Nee, dat was niet wat ik bedoelde. Het is alleen zo dat de algemene relativiteitstheorie een andere meetkundige structuur gebruikt dan jouw voorstel van een vierdimensionale hyperbol. Zoek bijvoorbeeld via Google maar eens op "Schwartzschildmetriek" of "Robertson-Walkermetriek".
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer