[wiskunde] mantisse binair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

[wiskunde] mantisse binair

Beste,

Ik heb een vraag over mantisse.

Dus ik heb een binair talstelsel van

0 10000111 11110100000000000000000

Uitkomst is 500.

Maar mijn vraag is hoe bereken je dit mantisse? IK weet dat de 1ste bit TEKENBIT is. Daarna volgt de exponent en daarna mantisse. Kan er iemand mij zeggen hoeveel de uitkomst is decimaal? Real getal bedoel ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] mantisse binair

Dag Peter0525, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wiskunde] mantisse binair

In een single precisie getal zitten 32 bits. De eerste bit is het teken, de daaropvolgende 8 bits zijn de exponent en vervolgens zijn de overige 23 bits de fractie / mantissa van het getal.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [wiskunde] mantisse binair

In een single precisie getal zitten 32 bits. De eerste bit is het teken, de daaropvolgende 8 bits zijn de exponent en vervolgens zijn de overige 23 bits de fractie / mantissa van het getal.
Oke klopt dat begrijp ik ook. maar zie naar mijn voorbeeld. Dus ik moet mantissa( de laatste 23) MAAL what doen? exponent oke maar welke exponent? hoe haal je die exponent eruit? mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [wiskunde] mantisse binair

Kheb het am thxx mannen.

Reageer