Springen naar inhoud

Brandstof cel (batterij) op petroleum

• Log in om te kunnen reageren

Collen

Collen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 22:01

hallo, ik zat laatst te denken

in benzine (gas, diesel en bio brandstoffen) zitten een hele hoop waterstof moleculen.

kan je benzine (enzo) ook gebruiken in een brandtof cell, en er zo een batterij van maken. ?
ben wel bekent met de PEM cellen die op ethanol of alcohol werken
dus vond ik de stap naar petroleum niet zo groot.

of misschien door middel van 2 verschillende metalen te gebruiken ? (alla azijn batterij)

er moet toch wel een manier zijn om die fossiele brandstoffen op een andere manier te gebruiken
dan een verbrandings motor ?

Gr. Collen
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 22:24

Er is al heel vaak uitgelegd waar we met de brandstofcel steeds op vast lopen:

1. Bij de hoge temperatuurcellen zijn het de grote warmteverliezen en vooral de chemische aantastingen van de electroden en het celmateriaal.

2. Bij de lage temperatuurcellen is het de lage reaktiesnelheid bij de oxydatie van de brandstoffen. Met verbetering van de katalyse blijkt dat niet op te lossen te zijn.

In de ruimtevaart blijkt men het katalyseprobleem wel opgelost te hebben. Maar tegen een veel te hoge prijs voor aardse toepassingen. Het kan daar nog steeds niet zonder platina en/of andere edelmetalen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2009 - 00:27

er moet toch wel een manier zijn om die fossiele brandstoffen op een andere manier te gebruiken
dan een verbrandings motor ?

Je kunt er natuurlijk ook geschikter materiaal van maken en daar die brandstofcel op laten werken. Omzetting van aardgas in ethanol is bijvoorbeeld een proces dat al grootschalig industrieel wordt toegepast... natuurlijk niet voor brandstofcellen maar puur om de methanol als base chemical, maar dat maakt niet zoveel uit.

Of het voor de efficiency de moeite is lijkt me overigens twijfelachtig - brandstofcellen zijn denk ik meer geschikt als energie per se portable moet zijn dan voor electriciteitsgeneratie op grote schaal.
Victory through technology

Collen

Collen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 22:02

O, maar het is ook niet bedoeld als centrale oid.

vroeg met het nl af, om dat ik onderlaatst een stuk over een cel tegen kwam
dat op alcohol werkt (PEM module)

en aangezien er in benzine ed erg veel koolwaterstof verbindingen zitten en die pem op ethanol werkt
was bij mij de link al snel gemaakt.

bedoel, waarom eerst brandstof verbranden om een dynamo aan te drijven, als je met een
brandstof cel direct stroom kan krijgen (scheelt weer een paar stappen verlies)

maar als ik de reactie van 'hzeil' lees, moet ik het dus idd in de hoek van platina zoeken.
grafiet werkt zeker niet ?!?!

dan lijken die ethanol cellen wel heel veel op normale waterstof cellen. die werken ook het beste met platina.

wat ik me ook nog af vroeg, wat gebeurt er eigenlijk als ik een benzine pak en
die ga elektrolyseren ?? (zal wel een hoop giftig spul bij vrij komen)

Thx, Collen

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 00:02

Collen,

Benzine is een isolator en je krijgt er dus geen of nauwelijks stroom doorheen. Als je de electroden dicht bij elkaar zet en stroomdoorgang gaat forceren met een zeer hoge spanning krijg je alleen maar vonkvorming in de vloeistof. Een electrochemische reaktie vindt niet plaats. Er kunnen wel kleine stukjes metaal (platina) los slaan uit je metaaloppervlak.
Dit is zelfs een techniek om metalen verspanend te bewerken zonder dat er krachten op worden uitgeoefend. Zoek eens onder vonkerosie. Daarbij gebruikt men echter een onbrandbare vloeistof.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2009 - 01:36

O, maar het is ook niet bedoeld als centrale oid.

vroeg met het nl af, om dat ik onderlaatst een stuk over een cel tegen kwam
dat op alcohol werkt (PEM module)

en aangezien er in benzine ed erg veel koolwaterstof verbindingen zitten en die pem op ethanol werkt
was bij mij de link al snel gemaakt.

bedoel, waarom eerst brandstof verbranden om een dynamo aan te drijven, als je met een
brandstof cel direct stroom kan krijgen (scheelt weer een paar stappen verlies)

Het voordeel van ethanol boven methanol ontgaat me een beetje - voor zover ik weet is methanol goedkoper te produceren (syngas + catalytic reform) dan ethanol (etheen + catalytic h2o additie).

Iets soortgelijks geldt voor de wens grote koolwaterstoffen te willen opstoken in brandstofcellen: het lijkt me praktischer die koolwaterstoffen te verstoken waar handig (voertuigen, centrales) en die brandstofcellen te voeden met methanol uit aardgas. Doe je dat niet krijg je kruislingse stromen van grondstoffen die het alleen maar duurder maken.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 11:59

Collen,

Het gaat inderdaad om het toepassen van methanol in een lage temperatuurbrandstofcel. Grote, energiegerelateerde concerns hebben hun onderzoek daar ook op gericht. Het gaat om de katalyse bij de anodische oxydatie van methanol in zuur milieu. Dat laatste is noodzakelijk vanwege de afvoer van het CO2.
Echter over resultaten of vorderingen daarbij weet ik niets. Wie wel? HZ.

Collen

Collen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2009 - 10:08

Benzine is een isolator en je krijgt er dus geen of nauwelijks stroom doorheen.

kan ik benzine niet mengen met iets, zodat er wel beter stroom door heen gaat, en zo wel de scheiding van waterstof en koolstof krijg ??

gassen ed zijn lastig op te slaan, en werken met wat grotere druk, benzine (en afgeleiden) zijn
wat gangbaarder, makkelijker te verkrijgen, en makkelijker te hanteren.

maar goed, als benzine ed niet echt werkt, kan ik dan bv ook spiritus oid gebruiken.
daar zit een hoop ethanol/methanol in, en die zijn weer wel goed in een membraam om te zetten. !?

platina is idd erg duur, en zo'n pem cel ook.
kan ik daarvoor dan ook andere stoffen gebruiken ? (grafiet ??)

gr. Collen

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2009 - 12:36

Wou je zelf een brandstofcel in elkaar gaan knutselen oid?

Met spiritus zou ik het niet proberen, daar zit (expres) allerlei rotzooi in waardoor het niet drinkbaar is. Dat is niet alleen kleurstof en een bittere smaaktstof, maar soms ook een aardolie destillaat (met name voor de uk market).

Voor zover ik weet is het niet mogelijk zelf zo'n membraan te maken, althans, niet met gangbare middelen. Overigens hoeft het platina niet direct te betekenen dat de prijs exorbitant zal zijn, katalytisch plantina zijn in de regel slechts zeer minieme deeltjes in een matrix van ander materiaal. Op zo'm membraan zit een paar mg platina per cm2, terwijl een gram platina als edelmetaal in de orde van $50 kost - dus dat zijn de kosten feitelijk niet.

Collen

Collen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2009 - 20:08

Ja, tis idd de bedoeling een cel zelf te maken.
maar om nu waterstof al basis te nemen vind ik niet echt makkelijk.
het uitgangspunt is dat het met spullen gemaakt word, die makkelijk te krijgen en te hanteren zijn (en niet al te duur)

vloeistoffen zijn nu eenmaal wat makkelijker te hanteren.
heb een pem module gevonden, maar die was ook nog rond de 100 euro.
en heeft maar een heel klein rendement (was ook zo'n hobby ding)

maar goed, gezien de reacties, is het bijna een onmogelijke opgaven.
simpel weg 2 platina (of grafiet)plaatjes in een bak ethanol hangen is dus niet echt een optie.

iig, bedankt.

Veranderd door Collen, 23 februari 2009 - 20:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures