[wiskunde] statische toets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] statische toets

Beste lezer,

Ik heb problemen met statistiek. Heb hier nooit echt onderwijs over gehad, en kom er zelf niet uit via internet/zelfstudie. Het betreft het volgende:

Vindt u de wachttijden in de wachtkamer te lang? [Ja/Nee]

De antwoorden hierop waren: 46 mensen (23%) waren van mening dat dit inderdaad het geval is,

154 mensen (77%) vinden de wachttijden echter niet te lang.

Ik ben van plan dit via 8 stappen op te lossen [dit is ook een eis]. Deze staan hier onder.

Stap 1 – Het significatieniveau vaststellen en deze onderbouwen

Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is.

Stap 4 – Bepalen hoe de verdeling eruit ziet.

Stap 5 – Bepalen of er normaal benaderd moet worden.

Stap 6 – De continuïteitscorrectie bepalen.

Stap 7 – De Z-waarde bepalen.

Stap 8 – H0 of H1 verwerpen en dit onderbouwen.

De antwoorden hierop had ik als volgt bedacht:

Stap 1 – Het significatieniveau vaststellen en deze onderbouwen -> Deze stel ik vast op 0,05. Dit geldt als een afgesproken waarde binnen de statistiek, waarbij het betrouwbaarheidsinterval dus 95% is.

Stap 2 – H0 en H1 aangeven. -> Hier loop ik al vast. Moet ik hier mijn veronderstelling aangeven? Dus hoeveel mensen ik denk die de wachttijd te lang vinden? Dus stel dat ik verwacht dat 20% van de mensen de wachttijd te lang vinden, is h0 : p = 0.2 en h1 : p < 0,2?

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is. -> Ik neem aan dat ik tweezijdig moet toetsen, omdat ik niet weet of het hoger of lager dan 20% gaat uitvallen. Klopt deze redenering?

Stap 4 – Bepalen hoe de verdeling eruit ziet. -> Binominaal? Omdat het een ja/nee vraag is.

Stap 5 – Bepalen of er normaal benaderd moet worden. -> Geen flauw idee. Weet echt niet hoe ik deze moet beantwoorden.

Stap 6 – De continuïteitscorrectie bepalen. -> Zie stap 5.

Stap 7 – De Z-waarde bepalen. -> Volgens mij moet ik dit via een tabel doen en heeft dit te maken met de normale benadering. Deze tabel heb ik gevonden op http://users.telenet.be/chris.cambre/chris...bre/Z_tabel.htm. Hierbij moet ik denk ik onder 0.05 kijken, omdat dat mijn significantieniveau is. Weet niet welk getal van 0 tot 4 ik moet nemen, echter.

Stap 8 – H0 of H1 verwerpen en dit onderbouwen. -> Ik neem aan dat dit een te trekken conclusie is, nadat stap 1 t/m 7 correct zijn uitgevoerd. Hier kan ik dus eveneens geen antwoord op geven.

Alvast bedankt voor de moeite en de hulp.

Met vriendelijke groet,

prikker

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: [wiskunde] statische toets

Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

H0: is inderdaad je begin veronderstelling en H1 (of Ha) kan in dit geval h0= 0,2 en h1=/ 0,2 voor een tweezeidige test en h1< of > 0,2 voor een tweezijdige test.

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is.

Is er een reden om aan te nemen dat het alleen maar groter of kleiner kan zijn dan 0,2? Gebruik dan een eenzijdige test, anders de tweezijdige test.

Stap 4 – Bepalen hoe de verdeling eruit ziet.

Ja/nee dus binominaal.

Stap 5 – Bepalen of er normaal benaderd moet worden.

Als n>25 dan kun je het standaard normaal benaderen.

Stap 6 – De continuïteitscorrectie bepalen.

Omdat binominaal alleen hele waarden kan aannemen en een standaard normaal verdeling alle waarden moet je inderdaad de continuiteitscorrectie toepassen. (Ik weet alleen niet meer hoe het precies werkt, het was iets met +0,5 en -0,5)

Na de z waarde te hebben gevonden kun je inderdaad zien of je H0 kunt verwerpen.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 4

Re: [wiskunde] statische toets

Allereerst bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Toch ben ik er nog niet helemaal uit. Zie hieronder:

Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

H0: is inderdaad je begin veronderstelling en H1 (of Ha) kan in dit geval h0= 0,2 en h1=/ 0,2 voor een tweezeidige test en h1< of > 0,2 voor een tweezijdige test.

Is het handiger om voor de eenzijdige of tweezijdige test te kiezen? En je zegt 2 maal tweezijdige test, maar ik neem aan dat een van beiden een eenzijdige is?

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is.

Is er een reden om aan te nemen dat het alleen maar groter of kleiner kan zijn dan 0,2? Gebruik dan een eenzijdige test, anders de tweezijdige test.

Nee, het zou bijv. ook kunnen uitkomen op precies 0,2. Dit onderzoek is niet gebaseerd op een vorig onderzoek dus de hypothese die ik stel heb ik zelf bedacht.

Stap 5 – Bepalen of er normaal benaderd moet worden.

Als n>25 dan kun je het standaard normaal benaderen.

Dit gaat mij iets te snel; wat bedoel je hier precies mee? En hoort er evt. een berekening bij een normale benadering? Denk niet dat ik met dit antwoord aan kan komen bij mijn docent. Ik weet dat het iets te maken heeft met een afwijking van de verwachtingswaarde en de getallen 68%, 95% en 99%, maar verder?..

Stap 6 – De continuïteitscorrectie bepalen.

Omdat binominaal alleen hele waarden kan aannemen en een standaard normaal verdeling alle waarden moet je inderdaad de continuiteitscorrectie toepassen. (Ik weet alleen niet meer hoe het precies werkt, het was iets met +0,5 en -0,5)

Kan iemand anders mij hier wellicht verder mee helpen? Heb inderdaad gelezen over +0.5 en -0,5. Maar wat dan?

Stap 7 – De Z-waarde bepalen.

Heb gelezen dat de z-waarde '1.96' past bij een significantieniveau van 95%. Uit de tabel die ik in mijn originele post heb gezet kom ik echter bij een z-waarde van 0,975, dat is dan toch 97.5%? Uit die tabel kom ik bij een z-waarde van 1,645 uit bij een niveau van 95%. Of niet?

Stap 8 – H0 of H1 verwerpen en dit onderbouwen.

Als ik eenmaal de bovenstaande dingen heb beantwoord, hoe kom ik dan precies bij het juiste antwoord [h0/h1 verwerpen ja of nee]?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

prikker

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: [wiskunde] statische toets

prikker schreef:Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

H0: is inderdaad je begin veronderstelling en H1 (of Ha) kan in dit geval h0= 0,2 en h1=/ 0,2 voor een tweezeidige test en h1< of > 0,2 voor een tweezijdige test.

Is het handiger om voor de eenzijdige of tweezijdige test te kiezen? En je zegt 2 maal tweezijdige test, maar ik neem aan dat een van beiden een eenzijdige is?
Ja sorry, de laatste is eenzijdig. Jij kunt het beste een tweezijdige test gebruiken. Dus h0=0,2 en h1 (is niet gelijk aan) 0,2
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 4

Re: [wiskunde] statische toets

Argh, ik had zelf een eenzijdige test bedacht. Dit heb ik geredeneerd zoals hieronder. Klopt dit?

Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

H0 = De wachttijd is niet te lang

H1 = De wachttijd is te lang

De vraag is: wanneer is de wachttijd in orde? Naar verwachting zal er altijd wel een klein percentage klanten zijn die de wachttijd te lang vindt. Vanaf welk percentage beschouw je die klacht gegrond? Wij hebben hiervoor 0,2, ofwel 20% bedacht. Op basis van dit percentage kunnen we de hypothesen zo uitdrukken:

H0 = de fractie van mensen die de wachttijd te lang vinden ≤ 0,2

H1 = de fractie van mensen die de wachttijd te lang vinden > 0,2

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is.

Uit de alternatieve hypothese (H1) kan worden afgeleid dat dit een éénzijdige toets betreft. Dit heeft te maken met het feit dat deze geformuleerd is als '>'

Zou iemand anders mij een hand kunnen bieden met stap 5 t/m 8? Kom er niet echt uit, helaas.

Berichten: 1

Re: [wiskunde] statische toets

Hoi Prikker,

Ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar de laatste stappen zijn volgens mij niet van toepassing op jouw onderzoek omdat je, zoals je zelf al aangeeft, een binominale variabele hebt. Je kunt dus niet een normale verdeling hebben, en Z heeft dan ook geen nut. Je zult een binomiaal toest moeten gebruiken in SPSS.

Succes,

Groetjes Marieke

Reageer