Meerkoet in gevaarlijke gracht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 125

Meerkoet in gevaarlijke gracht

Hier in Amsterdam hebben we een gracht van +/- 20 meter breed. De afstand van het wateroppervlak tot de stoep/weg is +/- 1,5 meter hoog. Over deze gracht loopt een ophaalbrug en er varen vaak veel boten. Vlak voor deze brug staan in het water 2 palen en op een van deze palen heeft een meerkoet (watervogel) een nestje gebouwd.

Ik ben bang dat als deze jongen uit hun ei komen straks overvaren worden door een speedboot of in de waterkolk van een grotere boot terecht komen. Mijn vragen zijn eigenlijk;

1. Is het mogelijk om het nestje veilig te benaderen zonder dat de vogel vertrekt (zodat de eieren of jongen niet achtergelaten worden)?

2. Als ik het nestje aanpas, zodat het veiliger voor de vogel is, kan dat kwaad?

3. Is het mogelijk om deze vogel vrijwillig te laten verhuizen naar een betere plaats?

Hopelijk kan iemand me met deze vragen helpen, want ik maak me best wel zorgen.

Berichten: 32

Re: Meerkoet in gevaarlijke gracht

Ik zou er niet veel aan deon.

Wil je per se iets doen, vernietig dan het nest zo snel mogelijk nadat de eieren zijn gelegd. Hoogstwaarschijnlijk zal de meerkoet dan op een andere plaats een tweede nest beginnen.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Berichten: 125

Re: Meerkoet in gevaarlijke gracht

Dat is zielig en ik betwijfel of de jongen het dan zouden overleven in deze vijandige omgeving.

Re: Meerkoet in gevaarlijke gracht

Wel, het is misschien in eerste instantie zielig, maar de vraag is of het beter is om die meerkoet eerst weken te laten broeden (kost behoorlijk wat energie), zijn kroost dan verloren te laten gaan (opnieuw een pak energie weg) en de mogelijkheid om nog dit jaar groot te brengen (want we zijn al 4 weken verder op het seizoen) te vergooien, beter is.

Als je iets wilt doen, dan zal een plakkaatje met de tekst: 'liever niet broeden hier, lief meerkoetje' geen iota uithalen.

Het lijkt cru, maar de eenvoudigste oplossing is - als je iets wilt doen - het dier zo snel mogelijk doen verhuizen. Eieren wegnemen helpt niet, want de meerkoet zal blijven eieren leggen. Het nest vernietigen is drastisch, maar de meerkoet zal verhuizen. Het lijkt barbaars, maar als het het huidige legsel totaal geen kans maakt, dan lijkt het in mijn ogen nog veel barbaarser het dier al zijn tijd en energie er te laten in investeren.

Dat wordt wel meer gedaan, een nest vernietigen, met het oog dat het dier elders wel een succesvol broedsel zou kunnen bekomen....

Enfin, ik ben maar een bioloog en ornitoloog, dus leg gewoon deze info naast je neer hoor ...

Reageer