Relatie tussen zichtbaarheid van opperlvakte en afstand tot object

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Relatie tussen zichtbaarheid van opperlvakte en afstand tot object

Ik vraag me af of er een theoretische relatie is tussen wanneer je een oppervlak niet meer kunt zien en de afstand ervan. Ik ben bezig met het kijken naar vogels en vroeg me af wat de afstand is waarop ik bijvoorbeeld een vogel met een oppervlakte van 10cm2 niet meer kan zien.

Met een digitale camera is dit natuurlijk makkelijk. Je berekent het aantal pixels en grote van het beeld dat op 1 enkele pixel valt, als het object wat je bekijkt dan kleiner is dan dit oppervlak is die misschien niet zichtbaar (of nog netaan 1 pixel).

Maar is dit ook te doen voor het menselijk oog?

Of is dit ooit ergens getest dat ik de resultaten daarvan kan zien?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Relatie tussen zichtbaarheid van opperlvakte en afstand tot object

Dan heb je te maken met de gezichtsscherpte ofwel visus van het menselijk oog.

Gemiddeld daar voor wordt op 1 gesteld en dat houdt in dat je een moeilijke letter van 9 mm op 6 meter afstand nog kan herkennen.

Deze speciale letters ( bekende zijn Snellen-letters ontworpen door Snellen) waar deze uit blokjes van 1,5 mm bestaan. Dus een vlekje van 1,5 mm met goed contrast ( zwart op wit) is op 6 meter nog te vinden met visus 1.

Nu verschilt de visus, goede ogen heb je nog als je een visus van 0,8 hebt met vlekgrootte daarbij 1,5mm/0,8 en wel hele goede scherpte komt zeer soms voor bij mensen van visus 2,0 met vlekgrootte 1,5/2 mm

Dus als je dat omrekent naar de afstand waarop de vogel vliegt, dan kun je dus zelf uitrekenen wanneer je een witte vogel met bepaalde grootte op een zwarte achtergrond nog ziet.

En daar komt dus al om de hoek kijken, dat ook het contrast in de praktijk niet altijd zo goed is.

Komt ook nog het verschijnsel "nonius-gezichtsscherpte"om de hoek kijken.

een rechte lijn zie je veel eerder. de nonius-gezichtsscherpte is soms 10 x zo hoog ( uit mijn hoofd).

Maar daar heb je met een vogel denk ik niet mee te maken.

Om een lang verhaal kort te maken, je kunt het enigzinds uit rekenen maar er zijn wat onzekere factoren.

Berichten: 12.262

Re: Relatie tussen zichtbaarheid van opperlvakte en afstand tot object

Er bestaat wel iets vergelijkbaars voor het oog. Je kunt (midden in je blikveld) een paar lijnen onderscheiden als ze in de orde van 2 boogminuten (~0.3 mrad) uit elkaar liggen. Dat komt overeen met een afstand van 0.3 mm bekeken vanaf 1 meter afstand. Voor iets van 10 cm2 (zeg 3x3 cm) zou het dus neerkomen op pakweg 100 meter.

Overigens houdt daar de vergelijking met camera's wel op - die hebben over het hele beeld ongeveer gelijke resolutie, terwijl het oog vooral veel resolutie heeft middenin het blikveld en daarbuiten veel minder.
Victory through technology

Reageer