Cynisch

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Cynisch

ik kom allemaal tegenstrijdigheden hierover, de meeste mensen dat de hoofdbetekenis de spot zou zijn...nu d8 ik dat de nadruk lag over het pessimistisch inzien van zaken, wie kan me uitsluitsel geven:

volgens mn woordenboekie is t:

cynisch:schaamteloos-ongevoelig;sarcastisch

volgens mijn online woordenboek:

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...ekwoord=cynisch

bvd, gr marco


Berichten: 96

Re: Cynisch

Mja, ik zie cynisme als een soort humor over vaak nogal negatieve feiten of op een lugubere, negatieve toon, dus als ge zo'n grap op een begrafenis maakt ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Cynisch

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cynisme

gast, zo zal het beter gaan :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 32

Re: Cynisch

aah, kijk aan, thnx.

Maarre, kijk hier ook weer:

Cynisme (taal)

Onder cynisme wordt hondse ironie verstaan (uit het Grieks: κυνικος (kunikos) = als een hond). Het wordt beschouwd als de meest schaamteloze vorm van ironie.

Dacht je nou werkelijk dat er iets goeds uit zijn handen zal komen?

Zie ook: sarcasme



dan is het negatief inzien van zaken toch veel sterker vertegenwoordigt dan het spottende deel, ik kan uit die zin echt weinig spottends opmaken zeg maar....

Re: Cynisch

hellow

uit de uitstekende taalsite

www.taalunieversum.org

Vraag

Wat is het verschil tussen sarcasme, cynisme en ironie?

Antwoord

Ironie is bedekte, milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt.

Sarcasme is sterker: bijtende spot.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.

http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/430/

gaat over cynisme/sarcasme/ironie

mvg

Re: Cynisch

Op de site van Vandale staat er :een pijnlijk ongeloof in het goede aan de dag leggend.

Als je bijvoorbeeld over iemand praat en je kijkt direct naar het slechte ,heel pessimistisch overkomen ,en er meestal mee spot,dan ben je cynisch bezig.bv

cynisch:Ah hij gaat weer speechen ,hij zal weer zulke stommiteiten uithalen.

-Iemand1:Hij doet heel erg zijn best om de groep te leiden!

Iemand2(cynisch):Wacht maar hij zal binnenkort beginnen te comanderen!

ironie :ik weet niet als je dit de ironie van het lot noemt in het nederlands maar men zegt ook bijvoorbeeld als er iets gebeurd dat het ironisch is bv:

-iemand wint de lotto en de volgende dag valt hij van de trap en hij is dood

-iemand wordt 10 keer geschoten met een heel sterk wapen en hij is niet dood,de volgende dag loopt hij tegen een paal en hij is wel dood

Er gebeurt een beetje het omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren.

Als er het omgekeerde van wat men bedoeld gezegd word is dit ironisch maar sarcastisch is in een ergere mate.

Maar waar de grens licht tussen sarcastisch en ironisch ,hangt af van iedereen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Cynisch

A en B lopen door het bos. A loopt vrolijk kletsend met opzet een (lelijke) paddestoel omver. Even later komen ze bij een prachtige bloem:

A: "Ooh, wat een mooie bloem, ik ben toch zo dol op de natuur."

B (ironisch:) "Ja, dit is wel een stuk mooier dan die paddestoel van daarnet, vind je niet?"

B (sarcastisch:) "Voor die paddestoel van daarnet komt deze plotselinge liefde voor de natuur in ieder geval te laat."

B (cynisch:) "Het zou me verbazen als die bloem er morgen nog staat".

Zoiets?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Cynisch

Ik dacht dat sarcastisch was dat ge iets zegt, maar dat ge eigenlijk het omgekeerde bedoeld.

A ziet dat B zijn spruiten niet lust

A: "Vind je ze niet lekker?"

B: "O nee, ze zijn verukkelijk"

of heb ik et verkeerd ...of mss is het een vorm van sarcasme ?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Cynisch

In de van Dale staat: sarcasme: bittere, bijtende spot of een uiting daarvan.

Dus het kan op verschillende manieren, hoewel veel mensen inderdaad de constructie gebruiken van het tegenovergestelde zeggen wat ze eigenlijk bedoelen. Maar op die manier kun je ook ironisch zijn.

Als je tegen je uitermate slome werknemer zegt: "zo, dat heb je snel gedaan!" dan is het ironisch als je er een knipoog bij geeft of erbij glimlacht, en sarcastisch als je er streng bij kijkt. Zo voel ik het tenminste aan.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Cynisch

Als je tegen je uitermate slome werknemer zegt: "zo, dat heb je snel gedaan!" dan is het ironisch als je er een knipoog bij geeft of erbij glimlacht, en sarcastisch als je er streng bij kijkt. Zo voel ik het tenminste aan.


of wanneer de sarcast rolt met zijn ogen of zijn ogen 'optrekt'.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Cynisch

ZonnTroLL schreef:Ik dacht dat sarcastisch was dat ge iets zegt, maar dat ge eigenlijk het omgekeerde bedoeld.  

A ziet dat B zijn spruiten niet lust

A: "Vind je ze niet lekker?"

B: "O nee, ze zijn verukkelijk"

of heb ik et verkeerd ...of mss is het een vorm van sarcasme ?
Dat was dacht ik nou net ironie.

Heb het voor de zekerheid ff opgezocht :

ironie; milde spot, het omgekeerde zeggen van wat er wordt bedoeld of

helemaal niet menen wat er wordt gezegd. Om verwarring te voorkomen

kan een schrijver het ironische gedeelte tussen aanhalingstekens zetten

zodat de "intelligente" lezer meteen de ironie ziet.


Bron : http://scholieren.samenvattingen.com/docum...n/show/5233700/

Reageer