Springen naar inhoud

Welke olie?

• Log in om te kunnen reageren

Erik.

Erik.

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 17:50

ik doe even beroep op jullie kennis.
ik ben namelijk op zoek naar een transparante olie, één die zo vloeibaar mogelijk is, een goed koelende eigenschap heeft, en niet te duur in aankoop is daar ik toch al snel een liter of 60 a 70 van doen heb.
het is om alle pc componenten in onder te dompelen om zo een stille maar vooral goed koel houdende pc te krijgen.
eventueel link of merk en prijs.

thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2009 - 10:21

zelf zou ik gaan voor zonnebloem olie of olijf olie. Vloeibaarheid en warmte geleiding is niet een al te beste combinatie, echter denk ik dat je met deze ontzettend standaard olien het beste resultaat zal halen (zonder je helemaal kapot te betalen).
"Meep meep meep." Beaker

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2009 - 11:22

Je moet zeker geen plantaardige olie gebruiken. Dat gaat op de korte termijn wel goed, maar aangezien het eetbaar spul is zal het op de lange termijn bederven.
In grote transformatoren wordt minerale olie gebruikt als koel- en isolatiemiddel. Een naam die ik nog ken is Diala van Shell.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2009 - 12:00

Inderdaad, gebruik nooit plantaardige olie - dat gaat na verloop van tijd nare plakken vormen (verkazen noemen ze het, maar het komt niet door bacterien oid). Een minerale olie is veel beter. Voor kleine hoeveelheden verkoopt ikea flesjes van een liter (zal 2 euro kosten denk ik), maar ik vermoed dat je goedkoper af bent als je ergens in bulk koopt.
Victory through technology

Erik.

Erik.

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 18:31

bedankt alvast.
zal eens wat verder opzoekingen doen nu.
ik zal jullie op de hoogte houden met het resultaat van de aqua-pc-oil-submerged.... :D

Erik.

Erik.

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2009 - 10:00

heb het projectje afgeblazen ivm olie, er is achteraf geen recuperatie meer van de pc componenten wat dan toch weer een verlies is.
ik ben iets aan het bedanken met R134a, niet zoals velen met droogijs of LN2 want daar kan je enkel in een testopstelling mee draaien.
nu, als ik met R134a wil werken, hoe kan ik er dan voor zorgen dat deze vloeistof in beweging blijft?
bvb een soort van compressortje gebruiken?
kan deze ook warmte ontnemen en verwerken?
welke soort van darmen moet men hiermee gebruiken?

ik zou dan een koelblok laten maken op maat met een in and outlet, deze wordt dan op de processor geplaats, koppelingen aansluiten, en als ik ze nu rechstreeks op de "tank" zou aansluiten, dan zal het toch ook wel koelen?
let op: het is niet enkel als testopstelling om hoge overclockwaardes te bekomen maar ook om continue te kunnen draaien.
wie weet raad ivm de ideale opstelling en hoe te laten werken?
thanks.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2009 - 11:53

Misschien is dat meer iets voor tweakers of iets dergelijks?

Bedenk wel dat R134a bij kamertemperatuur en -druk een gas is, dus dat het een systeem moet worden dat als geheel onder druk staat. Warmte afvoeren doe je met een radiator achter de compressor, gelijk een koelkast. Het blok op je processor zou dan een verdamper moeten worden zodat je daar de warmte onttrekt.

Overigens heb ik wel mn twijfels bij het nut van zoiets - vraag me af of het betere prestaties levert dan bijvoorbeeld een thermoelectrische koeler gekoppeld aan gewone vloeistofkoeling of iets in die geest.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures