[natuurkunde]een paar vragen over krachten, versnelling etc

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[natuurkunde]een paar vragen over krachten, versnelling etc

Dag allemaal,

ik heb na deze vakantie mijn eerste natuurkunde examen en opzich snap ik het best goed, maar er zijn een aantal punten die ik nog niet helemaal begrijp.

Op de volgende drie vragen zou ik graag antwoord willen:

1 Een sprinter 80 kg start en doet 1,6 s over de eerste 8 meter hij ondervindt een luchtwrijvingskracht van 12 N

a Berkenen zijn versnelling s=0,5*a*t^2

b Bereken zijn afzetkracht (doe je dit dan met de formule Fres=m * a?)

groet,

casper

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]een paar vragen over krachten, versnelling etc

Dag Casper11, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][u][b]EEN PROBLEEM PER TOPIC[/b][/u] [i]Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.[/i][/color] [/td]


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 47

Re: [natuurkunde]een paar vragen over krachten, versnelling etc

Ik vind het voor mezelf altijd belangrijk dat ik precies snap wat de situatie is en wat er gevraagd wordt. (Het voor me zien)

Ik neem overigens aan dat de zwaartekracht niet wordt meegerekend, en dat alle krachten die worden bekeken horizontaal werken? (twee krachten: afzetten van de sprinter en de luchtweerstand)

De sprinter versnelt vooruit. Hiervoor moet hij zich afzetten met een bepaalde kracht om zijn massa in beweging te krijgen. Het enige wat een beetje roet in het eten gooit is dat er ook een luchtwrijvingskracht is.

De formule voor vraag 1a heb je al gegeven.
\(s=\frac{1}{2}at^2\)
Als je de situatie snapt (en ik neem aan dat je weet wat de formule kan, en hoe die werkt), dan zou je de eerste vraag moeten kunnen doen.

Hint: Lees de vraag goed. Je zult zien dat er meer informatie staat dan je nodig hebt voor de eerste vraag... En als je met krachten moet gaan rekenen is het vaak handig om een tekeningetje te maken, zodat je ook weet in welke richting ze werken.

Met vraag 1b heb je eigenlijk ook al het antwoord gegeven. Je kan gebruik maken van
\(F_{res}=m\cdot a\)
Hou alleen wel rekening met alle krachten die op de sprinter werken... :D (Daarom is het ook
\(F_{res}\)
en niet
\(F\)
:P )
Page intentionally left blank

Reageer