Springen naar inhoud

Richtingsafhankelijke wrijvingscoefficient


  • Log in om te kunnen reageren

#1

dof

    dof


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 11:34

Ik ben bezig met het ontwerp voor een polsprothese, waarbij de pols ook gedraaid kan worden. Ik wil daarom een soort trommelremconstructie in de pols maken. Maar nu is het van belang dat de radiale wrijving zo hoog mogelijk is, om de pols vast in de positie te houden. Maar de axiale wrijving, dus om de remschoen uit de pols te halen, moet zo laag mogelijk zijn. Ik vroeg me af of er een dergelijk materiaal bestaat of dat er methoden zijn die dit kunnen realiseren.

Het plaatsen van een tandwiel die in een ander tandwiel schuift is geen optie, omdat hij dan ook tand op tand kan blijven zitten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 11:31

Ik snap het principe nog niet helemaal, maar puur op de titel afgaande, zou je iets met het profiel van het wrijvingsoppervlak kunnen doen.
Een fijn zaagtand profiel eventueel met stompe hoeken, in het driedimensionale vlak zou mogelijk een oplossing zijn.
Zijdelings heuveltjes waarvan je de hoek van de hellingkjes zelf kunt kiezen om de mate van wrijving te beinvloeden. Lijkt dan op miniatuur afbeelding van allemaal dijken direct langs elkaar.

Veranderd door jadatis, 05 maart 2009 - 11:33






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures