Richtingsafhankelijke wrijvingscoefficient

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Richtingsafhankelijke wrijvingscoefficient

Ik ben bezig met het ontwerp voor een polsprothese, waarbij de pols ook gedraaid kan worden. Ik wil daarom een soort trommelremconstructie in de pols maken. Maar nu is het van belang dat de radiale wrijving zo hoog mogelijk is, om de pols vast in de positie te houden. Maar de axiale wrijving, dus om de remschoen uit de pols te halen, moet zo laag mogelijk zijn. Ik vroeg me af of er een dergelijk materiaal bestaat of dat er methoden zijn die dit kunnen realiseren.

Het plaatsen van een tandwiel die in een ander tandwiel schuift is geen optie, omdat hij dan ook tand op tand kan blijven zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Richtingsafhankelijke wrijvingscoefficient

Ik snap het principe nog niet helemaal, maar puur op de titel afgaande, zou je iets met het profiel van het wrijvingsoppervlak kunnen doen.

Een fijn zaagtand profiel eventueel met stompe hoeken, in het driedimensionale vlak zou mogelijk een oplossing zijn.

Zijdelings heuveltjes waarvan je de hoek van de hellingkjes zelf kunt kiezen om de mate van wrijving te beinvloeden. Lijkt dan op miniatuur afbeelding van allemaal dijken direct langs elkaar.

Reageer