galvanische cel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

galvanische cel

hallo iedereen,

ik hoop dat ik hier dit berichtje kan posten , want ik ben niet ingeschreven op deze site

ik moet zeggen, het is wel de moeite waard

ik was aan het zoeken naar dia-stereoisomeren en kwam hier terecht

bedankt voor de heldere uitleg alleszins

ik heb ook nog een vraagje :

zou iemand mij nog eens bondig de galvanische cel kunnen uitleggen, ik weet het , dat is niet zo simpel zonder een tekeningetje te kunnen maken.

en ook wat het rustpotentiaal met de Nernstvergelijking te maken heeft

graag snel antwoorden, want het examen nadert

merci alvast !!!!

Lies

<Moderator (Jan Meut): Opmaak en taalgebruik gewijzigd om eea leesbaarder te maken>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: galvanische cel

een galvanische cel is dus een systeem waardoor je stroom kan opwekken doordat er redoxreakties plaats vinden.

het standaardvoorbeeld is de daniellcel met zink en koper. Een zinken staaf in een ZnSo4 olp en een kopere staat in een CuSo4 opl. Doordat zink een hogere reductiepotentiaal heeft als koper worden er electronen getransporteerd naar het koperen staafje (zn en cu staafje zijn verbonden met een geleidende draad). Hierbij komen er Zn2+ ionen in de oplossing en zal er cu neerslaan op het staafje doordat cu2+ de de electronen zal opnemen en zo cu zal vormen, dat neerslaat.

dan heb je nog een zoutbrug tussen de 2 cellen bv Na2SO4 dit om de opl "neutraal" te houden.

wat bedoel je juist met rustpotentiaal, want die term gebruiken wij niet. Wel standaardreductiepotentiaal (E°) en reductiepotentiaal (E)

Re: galvanische cel

Ik denk dat je fout zit Noortje, die zoutbrug is zeer belangrijk, en niet enkel om de oplossing neutraal te houden!!! Zonder de zoutbrug deze proef niet werken. Als je de zoutbrug zou wegnemen, valt de spanning ook weg... De brug transporteert ionen!

Ook al is je examen al achter de rug, check toch maar eens deze site (als het je interesseert tenminste)

http://users.skynet.be/eddy/galvanische_cel.htm

(wel in het Engels)

Re: galvanische cel

Aan welke pool wordt er da, gas ontwikkelt?

Berichten: 704

Re: galvanische cel

zoutbrug is idd zeer belangrijk --> er zullen in beide cellen positeve of negatieve ionen ontstaan die, als ze niet geneutraliseerd worden, de reactie stopzetten en dat er dus geen stroom meer loopt.

galvanische cel: is gewoon een redoxreactie 'op afstand'.

wat er gebeurt:

de sterkste reductor staat zijn elektronen af aan de pool. Deeze pool wordt daardoor negatief geladen ten opzichte van de ander.

de elektronen transporteren zich door de stroomdraad naar de andere pool. Hier zal het elektron worden opgenomen uit de pool. Deze pool wordt daardoor positief geladen ten opzichte van de ander.

Dit gaat zo door, totdat of de reactie niet meer loopt door afwezigheid van zoutbrug, of dat 1 van de reagerende deeltjes op is.

belangrijk is:

1. de lading van de pool ontstaat pas nadat de reactie op gang is gekomen.

2. de oxidator reageert aan de positieve pool en de reductor aan de negatieve pool.

3. de elektronenstroom gaat van de negatieve pool naar de positieve pool, terwijl de stroom andersom loopt.

Re: galvanische cel

Aan welke pool wordt er gas ontwikkelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: galvanische cel

In een galvanische cel wordt in het algemeen geen gas ontwikkeld. Dit gebeurt eigenlijk alleen bij electrolyses.

Re: galvanische cel

Dank en dan aan de negatieve pool waar de oxidatie gebeurt, right?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: galvanische cel

aan de negatieve pool waar de oxidatie gebeurt, right?


Nee, aan de negatieve pool vindt reductie plaats. Welke gassen er aan welke electroden ontstaan, hangt van de reactie af. Als je bijvoorbeeld water electrolyseert, onstaat er aan de positieve pool zuurstof en aan de negatieve pool waterstof. Dit zijn beide gassen. Als je een kopersulfaatoplossing electrolyseert onstaat er aan de negatieve pool koper en aan de positieve pool zuurstof. Andersom zijn er reacties mogelijk waar alleen waterstof aan de negatieve pool ontstaat.

Re: galvanische cel

Die zoutbrug moet er inderdaad zijn.

Maar stel nu: je hebt een cu/zn-cel.

In het potje van Zn, heb je daar een zoutoplossing (bv ZnSO4) nodig?? Waarom niet gewoon water?

De Zn2+ die ontstaat doordat Zn elektronen afgeeft, kan die zich niet gewoon verplaatsen naar de andere kant om die negatiever wordende cu-halfcel te neutraliseren. Zou het zo niet werken?

Nu ja, als het een domme vraag is (vast wel), schiet maar hoor!

:shock:

Reageer